„Původní pokyny platí již deset let. Od té doby se změnil způsob využívání různých materiálů v reklamě a objevily se další, které v té době ještě využívané nebyly,“ sdělila na posledním jednání zastupitelstva městská architektka Iveta Ludvíková.
Doplnila, že nově se začínají v historickém centru Znojma objevovat plošné polepy. „Dalším novým materiálem jsou bannery, objevují se navíc různé způsoby osvětlení a nasvětlení. Proto jsme na to reagovali a spolu s památkáři připravili nová pravidla,“ sdělila Ludvíková.
Přísná pravidla
Již roky musí podnikatelé v centru Znojma respektovat při lákání zákazníků hned několik omezení. Reklamní poutač stojící před provozovnou může být například zasazený pouze v kovovém rámu.
S respektováním pokynů úředníků a památkářů se musel vyrovnat i ředitel znojemské bankovní pobočky Jaromír Krček. „Těžké kovové poutače kolegyně ani neunesou, je to práce pro dva silné muže. Na tento způsob lákání klientů jsme již rezignovali. Pochopitelně, že venkovní reklama je účinná a má svůj význam. Obávám se, že tímto omezujícím způsobem město brzdí rozvoj podnikání,“ poukázal Krček.
Podnikatelé nyní mohou nově požádat o dotaci na návrh i zhotovení označení své provozovny, jak informoval starosta Znojma Vlastimil Gabrhel.
Samotná pravidla, které zastupitelé schválili 18. září a platí od začátku října, však zatím na webu města úředníci nezveřejnili. Dostupná jsou pouze pravidla platná od roku 2012.
Přísná pravidla pro reklamu platí také v historickém centru Mikulova. I zde lákají podnikatelé zákazníky reklamou v jednotném designu. „Některé poutače povolujeme krátkodobě za úplatu, vše je přirozeně pod kontrolou pomátkáře. Loni jsme řešili jen drobnost v podobě restaurační zahrádky s nevkusnými poutači. Ale s podnikateli se vždy dohodneme,“ připomněl starosta Mikulova Rostislav Koštial.
Nyní si chtějí představitelé města došlápnout na černé polepy. „Naplánovali jsme si plošnou kontrolu a veškeré nelegální poutače necháme zlikvidovat,“ podotkl Koštial.