Svatomartinské víno zažívá největší úspěch. Někteří jihomoravští vinaři už prodali všechny lahve s mladým vínem a tvrdí, že mohli vyrobit daleko víc.

„Zájem je ve srovnání s loňskem dvojnásobný. Tvrdím, že pokud bychom letos naplnili ještě dvakrát tolik lahví, tak je prodáme taky,“ řekl hlavní technolog Vinařství Zaječí na Břeclavsku Petr Šrámek.

Shoduje se s ním Jan Maděryč z Vinných sklepů Valtice na Břeclavsku. „Už teď jsme prodali stejné množství jako za celý minulý rok,“ uvedl Maděryč.

Podle Šrámka poptávka roste hlavně díky strategii Vinařského fondu, který ochrannou značku vlastní. „Za úspěch může hlavně reklamní kampaň, která mnoho lidí oslovila. Pochvalu si ale zaslouží i víno samotné,“ konstatoval Šrámek.

Letos se dostalo na trh asi šest set tisíc lahví s ochrannou značkou Svatomartinské víno. „Každým rokem zaznamenáváme až dvojnásobný nárůst. Když jsme značku získali, tak lidé koupili asi sto padesát lahví,“ řekl hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz.

Značkou Svatomartinské víno se nemůže pyšnit každý. V České republice dostalo letos povolení sedmašedesát vinařství. Jen dvě z nich nejsou z Jihomoravského kraje. „Na známku má právo pouze ten, kdo projde naší kontrolou. Hodnotíme kvalitu a posuzujeme, zda víno odpovídá charakteristice mladého vína. Letos požadavkům nevyhovělo deset vinařství,“ podotkl Babisz. Podle něj je letošní ročník velmi kvalitní s výraznou chutí, které pomohl také chladnější podzim. „Víno má zajímavou chuť připomínající některé exotické druhy ovoce,“ dodal Babisz.

Láhev Svatomartinského stojí padesát až sto korun. Největšími odběrateli bývají obchodní řetězce. „V prodejnách nabízíme Svatomartinské víno od včerejška. Zákazníci si je mohou koupit za sedmdesát korun,“ uvedl mluvčí prodejen Hypernova a Albert Libor Kytýr.

Ode dneška se v obchodech objeví i mladé víno z Francie – beaujolais. Vinaři se toho nebojí. „Beaujolais nebereme jako konkurenci. Letos nemá šanci a Svatomartinské je jednoznačně převálcuje,“ říká s nadsázkou Babisz.

Větší zájem o domácí vína potvrzují i obchodníci. „Lidé mají k tradičním českým značkám důvěru. Dalo by se říct, že Svatomartinské víno je jim bližší než beaujolais, proto také jeho obliba každým rokem roste,“ podotkla mluvčí společnosti Tesco Lucie Turnovská.

Pod značkou Svatomartinské lze prodávat bílá vína odrůd Müller–Thurgau a Velt〜línské červené rané. Dále pak růžová a červená vína odrůd Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Pravé Svatomartinské musí mít na lahvi etiketu s logem svatého Martina na koni.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku vinařů přiťukávat si na svátek svatého Martina poprvé novým, mladým vínem.