Přejet státní hranici po silnici ze Znojemska do Rakouska lze hned na několika místech. Nejznámější je hraniční přechod v Hatích u Chvalovic. Je také nejfrekventovanější. „Denně tudy oběma směry projede až osm tisíc aut. Jde o velmi frekventovanou silnici první třídy číslo I/38," uvedl šéf znojemských silničářů Zdeněk Komůrka.

Na rozdíl od sousedního hraničního přechodu v Hnanicích, kde společně pod jednou střechou kdysi pracovali jak čeští, tak rakouští celníci či policisté, potkají řidiči, kteří jedou z Vídně do Znojma, nejdříve těsně před hranicí na rakouské straně objekt bývalé Gendarmerie a celníků z Zollwache. „Že jsme v České republice pak pozná ihned každý. Ve změti reklamních poutačů na čerpací stanice, bývalé bezcelní freeshopy a vykřičené domy se tabule označující vstup do České republiky téměř ztrácejí," konstatoval Milan Pavelka.

Následující scenérie se nejspíše každému, kdo Hatěmi alespoň jednou projížděl, nesmazatelně vryje do paměti. Draci, letadlo, obrovský globus, nákupní a zábavní centra a stovky parkujících aut.

Naprosto z opačného pólu je pak silniční přechod určený ovšem jen pro osobní auta a cyklisty či motorkáře, který je na kraji lesa mezi Šafovem a Rakouskou obcí Langau.

„Kdykoli mám možnost, cestuji podél Národního parku Podyjí či rakouským Thayatalem a využívám k překročení státní hranice ty nejmenší přejezdy. Pod Znojmem jezdím přes Hnanice a znám také malinký přechod u Šafova. Úzká, hladká asfaltka, minimální provoz, prostě romantika," svěřil se se svými pocity z cest po regionu Jiří Mňačko ze Zlínska.

Další dva velké hraniční přechody najdou řidiči mezi Hevlínem a Laa an der Thaya na východě regionu a na opačné straně, tedy v Zajordání, kde je přechod za obcí Vratěnín.

„Denně tudy projíždí asi osmdesát aut, z toho drtivá většina nákladních. Z naší republiky tudy do Rakouska vozí kamiony dřevo. Jsem z toho velmi smutný, když vidím, že v naší republice nejsme schopni zpracovávat ani dřevo. A navíc nám kamiony ničí už tak špatné silnice," krčil smutně rameny vratěnínský starosta Martin Kincl.

O dvacet kilometrů dál na východ je již jihočeský přechod ve Slavonicích. „Ale náš přechod využívají kamiony podstatně více. Smutné také je, že kdekoli v okolí jsou silnice z Rakouska k nám kvalitní a po překročení hranice ukazujeme světu, jak neskutečně špatné cesty máme u nás," posteskl si Kincl.

Dopravní policie do Vratěnína téměř nemusí jezdit. Nehod je tam minimálně. „Zato v Hatích jsme každou chvíli. Jsou tam jak menší šťouchance na parkovištích, tak občasné nedání přednosti v jízdě," nastínil šéf znojemských dopraváků Robert Pešek. Dodal, že v případě nehody těsně u hranic vyšetřuje daný případ ta země, na jejímž území nehoda započala. Tedy pokud se srazí řidiči u nás a setrvačností se ocitnou v Rakousku, je to práce pro české policisty. „Takový případ si ale nepamatuji," zakončil Pešek.