Jeho slova o podstatném zvýšení bezpečnosti potvrzuje i policie. Například na známé křižovatce Sever mezi Znojmem a Únanovem se ještě v době, kdy tam nebyl kruhový objezd, stalo během dvaceti měsíců devatenáct dopravních nehod. Lehce se zranilo sedm lidí a jeden člověk velmi vážně. Od doby, kdy se v roce 2008 zrádná křižovatka změnila na kruhový objezd, se zde staly jen menší nehody bez vážnějších úrazů.

Policejní statistiky jasně hovoří o rapidním zvýšení bezpečnosti také na dalších dříve nebezpečných či nepřehledných křižovatkách v regionu. „Například na Čejkovické křižovatce se od roku 2000 do doby, než se změnila v rondel, stalo patnáct dopravních nehod. Dva lidé při nich zemřeli, čtyřikrát se lidé zranili těžce a jedenáctkrát lehce," vypočetla již dříve mluvčí znojemské policie Lenka Drahokoupilová.

Odborníci postupně vytipovali další nebezpečné křižovatky, které se mění v rondely. „Ve Znojmě se v poslední době jednalo o křižovatku ulic Družstevní a Dobšická pod bývalou Frutou. Také zde už ke spokojenosti nejen řidičů kruhový objezd funguje," nastínil vedoucí znojemského dopravního inspektorátu Robert Pešek.

Autoškoly chválí

Výbornou zkušenost se všemi kruhovými objezdy ve Znojmě i v regionu mají například autoškoly. „Podle našeho názoru se na všech nových objezdech stal průjezd plynulejším a bezpečnějším. Zklidnil se na nich provoz ze všech stran, jednoduše se na nich orientuje. Navíc se řidič může snadno vrátit na místo, odkud vyjel, při rozhodování o trase jízdy je zde i možnost opakovaně objet kruhový objezd a přesvědčit se tak o správnosti výjezdu," komentoval výhody nových křižovatek majitel jedné z autoškol Dalibor Neuschl.

S problémy se mohou řidiči setkat u menších kruhových objezdů, kde je pro kamiony a autobusy problém se vytočit. „Podobné případy znám v celé republice. Ve Znojmě se to týká třeba kruháku nedaleko hospody Bristol," potvrdil profesionální řidič Jiří Mňačko.

Kruhový objezd. Infografika

Zatímco vůbec nejstarší kruhový objezd v regionu je v centru Znojma na Mariánském náměstí a ústí z něj sedm paprsků ulic. Zatím nejnovější rondel, podstatně menší, mají v Přeskačích.

„Vznikl vloni při opravách průtahu obcí na kraji vesnice v místě, kde až do té doby byla nebezpečná, málo přehledná křižovatka. Náš kruhový objezd je menší, ale nákladní auta se tam vytočí. Z hlediska bezpečnosti je rozhodně lepší," zhodnotil tamní místostarosta a krajský radní Jiří Němec.

O tom, že se situace na křižovatkách po výstavbách nových kruhových objezdů zlepšila, mluví i sami řidiči.

„Je to velký přínos nejen pro nás za volantem, ale i pro chodce," řekl Jiří Jelínek. „Ještě bych uvítal kruhový objezd na dyjské křižovatce, kde mám špatné zkušenosti. Například v Rakousku mají několik objezdů v každé obci a ještě jsem tam nezažil problém," upřesnil Jelínek.

Hradiště se diví

Ne všude se však plány na stavbu rondelu setkávají s pochopením. Asi nejbizarnější místo je, alespoň podle názoru místních lidí, ve znojemské městské části Hradiště. Tamní obyvatelé přijímají informace o plánech stavby nové křižovatky s úsměvem a rozpaky.

„Je to blbost. Kdyby třeba v Mašovicích ještě fungoval lom, měl by tady kruháč význam. Takové množství aut, které by si rondel vyžadovalo, tudy rozhodně nejezdí. Měli by ty peníze raději použít na opravu silnic v jiných místech, kde je to potřeba podstatně víc," myslí si jeden z místních obyvatel Karel Svoboda.

Přesto na stolech a v šuplících projektantů a silničářů leží plány na výstavbu jak kruhového objezdu na Hradišti, ale také na dyjské křižovatce, v Hrádku, Suchohrdlech, Božicích, Tavíkovicích či v Polánce.

Tu a tam se stává, že brzy po vzniku nového objezdu se v místě stane poměrně komická nehoda. To když většinou domácí řidič zapomene, že už nemůže jet rovně jako dosud. Podobná nehoda se stala před lety, když vznikl rondel mezi Čejkovicemi a Břežany. Řidič nedobrzdil a jeho auto si vyskočilo na navýšený povrch uprostřed křižovatky.