Další díly seriálu Podnikání na Znojemsku naleznete ZDE

„Nebuď OutCider,“ vyzývá ve svých propagačních materiálech společnost Mad Apple. Dvojsmyslný slogan upozorňuje potenciální zákazníky především na to, aby nezůstali stranou dění kolem nového nápoje na českém trhu.

Mladá znojemská firma, zapsaná do obchodního rejstříku teprve v říjnu loňského roku, začala jako vůbec první v Česku s výrobou alkoholického nápoje cider (čti sajdr). Zkvašený jablečný mošt je populární především ve Velké Británii a Francii a ročně se ho vypije až osm set milionů litrů. Jednateli společnosti jsou Václav Beran, jeho sestra Lenka Beranová a Petr Fila. Právě jeho napadlo jméno nové firmy.

Jak název Mad Apple (bláznivé jablko) vznikl?
Název mě napadl v jedné vesnici v Laosu, kam se dá dostat jen po dvouhodinové jízdě lodí. U malé vísky uprostřed ničeho jsme šli na krátkou jednodenní vycházku a dodnes si přesně pamatuju místo, kde mě Mad Apple napadlo. Pak už začalo zjišťování, jestli nemá značku někdo zaregistrovanou. Nakonec jsme vymýšleli grafickou podobu toho názvu i etikety.

Byl problém uvést cider na trh přes úřední schvalování?
Prakticky vůbec. Celní nomenklatura nápoj cider zná, takže to nebylo nijak složité. Navíc je příjemné, že se k cideru přistupuje jako k vínu. Není tedy zatížen spotřební daní a z hlediska daňového či účetního je to tak jednodušší.

Cider Mad Apple je podle vašich propagačních materiálů prvním nápojem svého druhu u nás…
Pokud vím, cider se vyrábí nejblíže ve Francii. Ani v Rakousku či Německu jsme na něj nenarazili. Dělá se možná v Polsku. U nás jej vyrábíme jako první. Nějakou dobu jsme totiž žili v Anglii, kde jsme si právě cider oblíbili. Po návratu domů jsme zjistili, že tento typ nápoje tady buď není, nebo poměrně drahý z dovozu. Takže jsme se rozhodli, že cider začneme vyrábět. A od roku 2007 jsme se o to pokoušeli, tak říkajíc na koleně na naší zahradě. Zkoušeli jsme různé výrobní postupy, výsledky pak dávali ochutnat kamarádům. Jedna zkouška, než nápoj prokvasí, zfiltruje se a podobně, trvá třeba čtyři měsíce. Vyrobit cider je technologicky náročnější, než vyrobit víno. Jablečná surovina je totiž složitější, než hrozny.
První oficiální velkou šarži jsme vyrobili letos v dubnu a uvedli jsme ji na trh. Po třech letech tvrdé práce při vývoji si troufám tvrdit, že se výrobek povedl.

O jaký nápoj tedy vlastně jde?
Tradiční cider se dělá z jablek nebo hrušek. My jej vyrábíme jablečný, ze suroviny z Polabí. Nepoužíváme dochucovadla, aromata, řepný cukr, žádnou chemii. Nápoj stabilizujeme pasterací. V hotovém cideru je šest procent alkoholu s malým zbytkem přírodního cukru. Kdybych měl cider přirovnat k nějakému známému nápoji, tak je to něco mezi pivem a vínem. Třeba jako vinný střik. Osvěžující, příjemně perlivý nápoj s chutí a vůní čerstvých jablek. Oproti pivu jde navíc o bezlepkovou potravinu.

Jedna věc je nápoj vyrobit, druhá prodat. Jak se vám daří v tomto směru?
Na trhu jsme první čtyři měsíce, s trhem se učíme pracovat. Jednoznačně největší podíl vozíme do Prahy, tam už máme poměrně hodně zákazníků. Vozíme i do Brna, nově do Plzně. Jde především o gastrozařízení a vinotéky.
Cider lze objednat kamkoliv přes náš e–shop a samozřejmě v naší vinotéce Vínovín na Pražské ulici ve Znojmě.

Oficiálně vyrábíte první rok. Jaký objem jste už prodali?
Jablka jsou skladovatelná, takže můžeme vyrábět prakticky celý rok. Není to tedy jako u vína, kde se vyrábí jen chvíli poté, co se hrozny sklidí. Dosud jsme prodali přes dvacet tisíc litrů cideru. Naším cílem je, prodat podobné množství třeba za měsíc.

Má prodej cideru nějaká negativa?
Lidé nápoj hodně srovnávají s pivem, které je u nás oproti západní Evropě abnormálně levné. U nás mají majitelé restaurací tendenci dávat na cider marži třeba jako na víno. Tedy podstatně vyšší, než je u piva. Tomu pak odpovídá i výsledná cena. Ta se v gastroprovozech pohybuje někde mezi pětačtyřiceti a šedesáti korunami.
U nás ve vinotéce vyjde půllitr na devětatřicet korun.

Museli jste investovat do nějakých zařízení?
Cider vyrábíme dodavatelsky. Tedy u vinaře vyrobíme z jablečného moštu konečný zkvašený produkt, v pivovaru se cider dosytí, pasteruje a lahvuje.

Jak a k čemu cider pít?
Je to ideální pití na zahnání žízně. Servíruje se do vysokých sklenic, nejlépe naplněných do jedné třetiny ledem. Oproti pivu má tu výhodu, že se po něm netloustne a máme vyzkoušené, že po něm po ránu nebolí hlava a člověk není takový uzemněný. Spíše naopak.

Vážení čtenáři, seriál Podnikání na Znojemsku najdete také v tištěné podobě každou sobotu ve Znojemském deníku Rovnost.