VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Masopust: Osvědčené receptury nápojů neměníme

Znojmo /PODNIKÁNÍ NA ZNOJEMSKU/ - Šestnáctým rokem se spotřebitelé na tuzemském trhu setkávají se značkou Mona ze Znojma.

24.10.2010
SDÍLEJ:

ZNOJEMSKÉ LIMONÁDY. Firma Mona vyrábí okolo sto padesáti druhů výrobků. Do lahví je plní na lince (na snímku vlevo před ní stojí ředitel Petr Masopust) v Příměticích.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Další díly seriálu Podnikání na Znojemsku naleznete ZDE

Kdo ze Znojmáků by neznal žlutou točenou limonádu, známou v regionu pod značkou Zulu? Od loňského podzimu ji vyrábí sodovkárna Mona Znojmo, největší producent nealkoholických nápojů na Znojemsku. „Kromě limonády Zulu produkujeme ale dalších zhruba sto padesát položek výrobků,“ tvrdí obchodní a marketingový ředitel společnosti Petr Masopust.

Od jakého data se odvíjí historie firmy Mona? Navazovala na tradici jiného podniku, nebo vznikla takzvaně na zelené louce?
Historie sodovkárenství na znojemsku sahá až do první poloviny dvacátého století. Znojemská sodovkárna byla ve své poválečné historii vždy součástí větších celků, jako byly například Jihomoravské pivovary. Sodovkárna MONA vznikla privatizací prvního července 1994 a od této doby se píše novodobá historie znojemského sodovkárenství.

Kdo firmu zakládal? S jakým kapitálem a s jakým počtem pracovníků?
Společnost byla založena pány Aloisem Marešem a Milanem Fišerem. Základní kapitál tvořil sto padesát tisíc korun. V sodovkárně tehdy pracovalo kolem pětadvaceti zaměstnanců. V roce 2000 došlo ke změně vlastníků a k panu Aloisi Marešovi se přidali pánové Petr Bína a Alois Mareš mladší. Společně pokračovali v budování dobrého jména a značky MONA. Částečně se změnil i název společnosti na MONA Znojmo, čímž firma vyjadřuje svoji sounáležitost k regionu.

Jak je na tom firma dnes, co se týče objemu výroby, počtu pracovníků, ročního obratu?
Naše společnost se neustále dynamicky rozvíjí, přestože dopady krize jsou především v maloobchodech citelné. Celkový objem naší produkce roste a s tím i dosažený obrat. Pro tento rok plánujeme obrat ve výši čtyřiačtyřicet milionů korun. Investovali jsme do nových technologií, abychom byli schopni našim klientům nabídnout jiná řešení výroby a našim zákazníkům ještě vyšší kvalitu výrobků. Počet pracovníků se díky automatické výrobě snížil a nyní pracuje ve firmě asi patnáct zaměstnanců.

Jaké jsou produkty firmy?
Nejoblíbenější je samozřejmě Pravá sudová limonáda, kterou stále vyrábíme podle původní receptury. Celková produkce zahrnuje zhruba sto padesát položek. V naší nabídce naleznete limonády ve skleněných lahvích s objemem 0,33 litru, v půllitrových a dvoulitrových PET lahvích, sudové limonády, dále vyrábíme plnocukerné sirupy ve skleněných lahvích, v kanystrech a speciální sirupy do postmixů. Mezi specialitami najdete také hroznový nápoj, Enerrrgy drink STYX, konopné nápoje CANNADRINK, elixír Žen-šen a iontový hypotonický koncentrát. Dále vyrábíme PET lahve pro burčák i víno.
Kromě zmíněných nápojů vyrábíme různé speciální produkty pro naše klienty. Jedná se o obohacené nápojové koncentráty, nápojové koncentráty s ovocným podílem, barmanské sirupy, iontové koncentráty a tak dále.

Na jakém místě firma s výrobou začínala, kde funguje dnes? Proč došlo k přemístění?
Nejprve se nápoje MONA vyráběly v centru Znojma na ulici Rooseveltova, kde firma sídlila až do roku 2005. Tyto prostory však byly pro další vývoj společnosti nevyhovující. Neumožňovaly rozšíření výroby, ani vjezd kamionů. Z tohoto důvodu vybudovali majitelé novou výrobní halu v Příměticích.

Kdo jsou zákazníci firmy? Dodáváte i do zahraničí?
Mezi našimi zákazníky naleznete především prodejny, cukrárny, hospůdky, bary, restaurace, penziony, ale také sportovní kluby. Dále spolupracujeme s vybranými českými řetězci. Naše nápoje naleznete i v zahraničí. Mezi země vývozu patří zejména Švýcarsko, Slovensko a Španělsko.
Významnou skupinu zákazníků tvoří výroba privátních značek. Vyrábíme sudové limonády například pro pivovary Heineken a Bohemia Regent, obohacené nápojové koncentráty pro společnost Sodko, iontové koncentráty pro znojemské hokejisty a dále různé speciální produkty pro řadu českých a slovenských klientů.

Mění se nějak chuť vašich limonád, podle čeho inovujete? Máte vlastní „vývojové“ pracoviště?
Osvědčené receptury našich nápojů neměníme. Vyrábíme je stále podle původních receptur, protože takové je mají lidé rádi.
Jinak přistupujeme k výrobě specialit nebo privátních značek. U těchto nápojů vycházíme z nejnovějších světových a výživových trendů, abychom mohli klientům nabídnout nejvhodnější řešení pro výrobu jejich nápojů. K vývoji využíváme vlastní vývojové pracoviště, které vede současný ředitel společnosti Alois Mareš mladší.

Zasáhla vás nějak krize v poslední době? Je znát na prodaném objemu? Museli jste v souvislosti s tím propuštět, snižovat náklady…?
Nebudu tvrdit, že ne, jak to dělají některé firmy, aby zakryly propad svých zisků. Samozřejmě se nás krize dotkla. Nejvíce utrpěly ztrátu malé prodejny na vesnicích, a to se projevilo i v odběru našeho zboží. Byli jsme nuceni omezit výrobu a nastavit úsporný režim. Věřím, že krize je již za námi a nyní nás čekají jen dobré roky…

Po pivovaru Hostan jste převzali, na Znojemsku známou, limonádu Zulu. Vyrábíte ji i nadále? Jaký objem vaší výroby tvoří?
Neřekl bych převzali. Vyhráli jsme tendr, o který usilovali všechny sodovkárny na trhu. Skupina Heineken je významný hráč na trhu a my máme tu čest vyrábět limonádu Zulu od loňského podzimu. Výroba Zulu tvoří nyní zhruba třetinu naší produkce.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Naším cílem je expandovat s našimi nápoji do dalších míst České republiky a zviditelnit značku MONA. My nechceme vyrábět nejlevnější limonády. Máme kvalitní nápoje, sirupy a speciální produkty. Budoucnost vidím také v privátních značkách, protože jsme velmi flexibilní a jsme schopni nabídnout klientům kompletní řešení.

Vážení čtenáři, seriál Podnikání na Znojemsku najdete také v tištěné podobě každou sobotu ve Znojemském deníku Rovnost.

Autor: Daniel Smola

24.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lídr ODS Petr Fiala.

Z výsledků voleb jde vidět i boj o hodnoty, míní lídr ODS Petr Fiala

Hokejisté Znojma nestačili na Bolzano v prodloužení.
12

Přísná vyloučení a další ztráta. Orli s Bolzanem prohráli v prodloužení 3:4

Šéf pivovaru: V ležáckém tanku máme raritu. Má speciální chmel a vinnou kvasnici

Znojmo /ROZHOVOR/ – Třiačtyřicetiletý rodák z Brna Miroslav Harašta zcela propadl pivu. Nikoli však jako konzument, naopak, výroba piva jej živí. Je ředitelem Znojemského městského pivovaru. Deníku Rovnost poskytl exkluzivní rozhovor.

V rekordním hodovém průvodu kráčelo přes pět stovek lidí. Ve vracovském kroji

Vracov - Celkem 566 lidí ve vracovském kroji. A k tomu další stovka v krojích přespolních. Sobotní hodový průvod z roku 2015 ve Vracově na Hodonínsku se díky komisaři z pelhřimovské agentury Dobrý den zapsal počtem krojovaných v jedné obci mezi české rekordy. A je mu věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Co soused, to rekordman.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Hodonín /ROZHOVOR/ – Po krajských volbách vedl jihomoravské komunisty jako jednička i do sněmovny kyjovský učitel a městský zastupitel Ivo Pojezný. Šestapadesátiletý poslanec ani přes obhajobu mandátu neskrýval zklamání. „Výsledek pod deset procent považuji samozřejmě za neúspěch. Doufal jsem ve třetí místo,“ řekl lídr komunistů, kteří v parlamentu ztratili osmnáct mandátů. Na jižní Moravě pak přišli o polovinu poslanců.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení