Další díly seriálu
Podnikání na Znojemsku najdete ZDE

Letěli jste na dovolenou v letadle Airbus? Převážná část dílců dveří, kterými jste do letadla vstoupili nebo kterými byla naložena vaše zavazadla, pochází ze Znojemských strojíren. Ředitel Zdeněk Maška a jednatel společnosti Antonín Straka přiblížili historii vzniku, současnost a předpokládanou budoucnost jednoho z největších strojírenských závodů znojemského regionu.

Kdo stál u zrodu firmy?
Maška: V roce 1992 se rozhodl Motorpal Jihlava uzavřít svůj pobočný závod ve Znojmě, přemístit výrobu vstřikovacích čerpadel naftových motorů do mateřského podniku a znojemský závod odprodat. Tehdejších zhruba dvě stě zaměstnanců dostalo k poslednímu říjnu 1992 výpověď a bylo zřejmé, že většinou odejdou mimo strojírenský obor.
Bylo škoda tento zkušený strojařský potenciál promarnit. Proto se tehdy sedm členů managementu bývalého závodu Motorpal ve Znojmě rozhodlo ve strojírenské výrobě pokračovat. Založili společně firmu Znojemské strojírny a výrobní areál odkoupili. Znojemské strojírny zahájily výrobu přibližně s padesáti zaměstnanci. U zrodu firmy nestál žádný cizí kapitál, ale pouze úvěry. Základní hospodářské funkce se tehdy dělili právě mezi „sedm statečných“, kteří stáli u zrodu firmy.

Na co se specializujete?
Straka: Podnik jsme již od počátku budovali jako výrobní závod střední velikosti pro třískově obráběné dílce. Znamená to, že jsme dodavatelem dílců a montážních podskupin pro finální výrobce různých strojů a průmyslových zařízení. Naším potencionálním zákazníkem je každý výrobce, který potřebuje pro kompletaci svého stroje nebo zařízení obrobený dílec.
Maška: Ve Znojemských strojírnách vyrábíme v malých sériích technologicky náročné komponenty pro velké firmy do lodí i letadel. Velkou důležitost přikládáme právě inovacím a technologii. Musíme požadované komponenty umět vyrobit co nejlépe za co nejmenší peníz.

Kdo jsou tedy vaši zákazníci a jaký je podíl vývozu do zahraničí?
Straka: Jak již bylo řečeno, naše výrobní zaměření i univerzálnost technologického vybavení nám umožňovala oslovit velmi široký okruh zákazníků a my jsme toho využili. Komponenty ze Znojma, prostřednictvím firmy Letov – letecká výroba v Praze, „létají“ ve francouzských letadlech Airbus A320, A321 a A380, brazilském Embraeru E170 i francouzském Dassault Falcon 7X, pracují ve švýcarských textilních stavech firmy Sulzer Textil nebo v tiskařských strojích americké společnosti GOSS International. Plaví se rovněž na lodích osazených vstřikovacími čerpadly německé firmy L´Orange a pomáhají v nemocnicích jako součást podtlakových čerpadel firmy Alcatel. Dále „jezdí“ v tramvajích a vlacích, „dopravují“ materiál a „obdělávají“ půdu v transportních a zemědělských strojích. Přibližně pětašedesát procent naší výroby směřuje k zahraničním odběratelům.

Jak se na obratu firmy projevila světová ekonomická krize?
Maška: Nedávná ekonomická krize se velmi silně projevila právě v oblasti průmyslové výroby. Náš široký zákaznický záběr částečně uchránil firmu před okamžitým tvrdým dopadem krize. Letecká výroba i dílce pro zařízení námořních lodí nebyly recesí tak rychle zasaženy oproti prakticky okamžité stagnaci a poklesu výroby obráběcích, textilních, tiskařských a jiných výrobních strojů. To období nicméně nebylo lehké a v polovině roku 2009 byl náš měsíční obrat méně než poloviční oproti stejnému období roku minulého. V roce 2009 naši zaměstnanci pracovali pouze 4 dny v týdnu na dvě směny. Toto období trvalo téměř půl roku. V průběhu roku 2010 nastává postupné oživování a můžeme říci, že dnes jsme přibližně na pětaosmdesáti procentech výroby roku 2008.

Jaký byl vývoj počtu zaměstnanců? Kolik jich máte dnes a je to stabilní počet?
Maška: V průběhu existence společnosti od roku 1992 až do konce roku 2008 počet zaměstnanců pravidelně stoupal a ve svém maximu dosahoval více než sto padesát pracovníků. Během roku 2009 sice dramaticky klesl, ale v průběhu loňského roku se většina zaměstnanců do firmy vrátila zpět. Společnost se snažila klíčové a kvalifikované pracovníky, i za cenu kompromisů z obou stran, udržet. Využili jsme i dotačních operačních programů „Lidské zdroje a zaměstnanost“ pro zvýšení kvalifikace a udržení zaměstnaců. Určitý nárůst pracovníků v tomto roce nevylučujeme, ale nepředpokládáme, že by byl nějak veliký.

Jaký je zájem mezi mladými lidmi o zaměstnání ve vaší firmě?
Straka: Učňovská mládež nemá v současné době velký zájem o kovoobrábění. Dnes již přitom nejde o těžkou, nezáživnou fyzickou práci. Firma potřebuje dělníky inteligentní, se znalostí numericky řízených strojů. V současné době je kovoobrábění o přemýšlení, odpovědnosti a programování. Průměrný věk našich zaměstnanců je čtyřiačtyřicet let a přivítali bychom šikovné mladé nástupce.

Jak vidíte budoucnost Znojemských strojíren?
Straka: Odhadnout ekonomicko-průmyslový vývoj Evropy a světa, a na tom je podnik životně závislý, je dnes mnohem obtížnější, než tomu bylo před třemi lety. Nicméně musím říci, že majitelé firmy jsou realističtí optimisté a chtějí dále rozvíjet Znojemské strojírny jako strojírenskou firmu střední velikosti pro výrobu přesných dílců a montážních podskupin s vysokou efektivitou výroby. Z tohoto pohledu jsme udělali v říjnu minulého roku významný krok zpracováním rozsáhlého investičního projektu „Modernizace výrobních dílen a pomocných provozů“, kterým též usilujeme o dotace EU v rámci operačního programu „Rozvoj – Výzva III“. Jedná se o postupný nákup osmi moderních obráběcích strojů a tří pomocných zařízení. V minulém týdnu jsme k tomu v rámci programu Informačních a komunikačních technologií přidali i projekt zefektivňující náš informační řídící systémy.