Novou známku zaručující původ a kvalitu výrobků ze Znojemska chystá Místní akční skupina Živé pomezí Krumlovsko Jevišovicko spolu s MAS Znojemské vinařství a Jihomoravským muzeem. Obdoba již existujících patnácti tuzemských regionálních značek by měla být na světě už letos v létě. Úvodní seminář k jejímu zavedení se koná v úterý osmadvacátého února od dvou hodin odpoledne v Domě umění na znojemském náměstí T. G. Masaryka.

„Posláním regionální značky je podporovat místní výrobce a výrobky, které prostřednictvím značky dokládají originální původ z dané oblasti. Často se jedná o výrobky, které jsou výjimečné svou vazbou na region, na jeho charakter, tradice, kulturu či historii a které svojí jedinečností mají velký potenciál v cestovním ruchu,“ uvedla hlavní organizátorka nové aktivity na Znojemsku Jitka Schneiderová z Místní akční skupiny Živé pomezí Krumlovsko Jevišovicko.

„Regionální značky pro místní produkty se zavádějí jako jedna z možností podpory místní ekonomiky. Problémů, se kterými se místní výrobci potýkají při odbytu svých výrobků, může být hned několik. Obvykle se jedná o živnostníky a malé firmy, kterým nedostatek finančních prostředků nedovoluje dostatečně propagovat svou produkci a čelit levným výrobkům nadnárodních firem. V současné době se ale ukazuje, že zájem o lokální produkty a kvalitu výrobků stoupá,“ řekla Schneiderová.

V Česku již dnes existuje patnáct regionálních značek zastřešených pod Asociací regionálních značek. Jedná se například o značky Šumava, Moravská brána, Haná, v Jihomoravském kraji je úspěšně zavedena zatím jediná značka Moravský kras.

Asociace jako národní koordinátor značky uděluje, zastupuje a propaguje značky navenek, zajišťuje jejich dobré jméno a kvalitu, usiluje o vzájemnou výměnu zkušeností koordinátorů, obstarává společnou propagaci na národní a mezinárodní úrovni.

„Na úterním semináři bychom jednak rádi vysvětlili principy fungování regionálních značek, popsali zkušenosti s jejich využíváním, ale rovněž bychom se již chtěli začít domlouvat na vytvoření certifikační komise, která by měla dát dohromady hodnoticí kritéria a pak i samotné hodnocení producentů a jejich výrobků. K prvnímu hodnocení by pak mohlo dojít v létě. První výrobky s regionální značkou „Znojemsko originální produkt“ by se na trhu mohly objevit na podzim,“ dodala Schneiderová.

O výhodnosti používání regionální značky je přesvědčena i Veronika Schvomová z MAS Znojemské vinařství. „Podporujeme všechny projekty, které mají pozitivní dopad na konkurenceschopnost podnikatelů na Znojemsku. Jde jak o vinaře, tak drobné zemědělce, ale i řemeslníky, drobné firmy či obce. Ostatně zájem o regionální značku jsme už sami zaznamenali,“ doplnila Schvomová.