Sedm kilometrů a dvě stě metrů od značky ke značce. Tedy dopravní značce začátek a konec obce. Tak dlouhý je průtah Znojmem, páteřní silnice první třídy číslo I/38. Řidiče na nich čekají desítky křižovatek a přechodů pro chodce, zastavit je může i červená na jedenácti semaforech včetně těch, které umožňují rychlý výjezd aut hasičů a sanitek. Protože jde o silnici první třídy, péče o ni přísluší státu, konkrétně Ředitelství silnic a dálnic. To ostatně nechalo před lety opravit například stovky metrů poničené silnice v ulici Pražská.

„Na tu opravu si pamatuji moc dobře. Bylo to v létě a já si vyjel na kole. Jel jsem po odfrézované silnici a nějak jsem se zamyslel. Když jsem pak chtěl ze silnice odbočit, zapomněl jsem, že jsem o několik centimetrů níž než okolní cesty," uvedl Ivan Fojtách. Po prudkém brzdění následoval kotoul přes řídítka. Naštěstí měl cyklista přilbu a nic se mu nestalo.

Průtah Znojmem, který se při pohledu na letecké snímky města táhne jako had od severozápadu, kde vstupuje na výpadovce za ulicí Pražská do zahrádkářské kolonie, protíná centrum města. Lidé, kteří po něm jedou, míjejí po cestě důležité budovy a instituce.

Ve směru od Prahy potkají budovu hasičů, policie, finanční úřad, banky, budovy soudu, staré nemocnice, podjíždějí pod železniční tratí ze Znojma do Vídně, až je nakonec silnice vyplivne na jihu města za řekou Dyjí. To už většina řidičů, kteří Znojmem jen projíždí, míří ke státní hranici a na Vídeň.

Tisíce aut denně

Silnici využívají denně tisíce aut. Osobních, nákladních i autobusů. Běžnému řidiči ani nepřijde, že jede po nějak významné komunikaci. Profesionálním řidičům z řad hasičů se však vždy na čele objeví vrásky, když mají vyrazit k ostrému zásahu a musí jet právě po této páteřní silnici.

„Především v létě, tedy v době dovolených, a v dopravní špičce, zvláště pak v pátek, je tahle spojnice naší noční můrou. Dojezdová rychlost k místu zásahu, tedy například na sídliště v ulici Dukelských bojovníků nebo i dál, například do Načeratic či na Hatě, se kvůli velmi hustému provozu značně prodlužuje," popsal vedoucí oddělení IZS znojemských hasičů Radek Chromý.

Policisté tuto trasu, dnes stále kvůli chybějícímu obchvatu jedinou, kudy se ve Znojmě dá projet od jedné strany města na druhou, aniž by šofér musel složitě kličkovat vedlejšími ulicemi, dobře znají.

„Na průtahu Znojmem se stávají obvykle drobnější nehody. Většinou, když řidič nedobrzdí a narazí do auta před sebou, které například zastavilo před přechodem pro chodce nebo při nedodržení přednosti v jízdě na řadě křižovatek. Jednou z nich je například křižovatka ulic Vídeňská, Hakenova a Pražákova," konstatoval šéf znojemských dopravních policistů Robert Pešek.

Riskující chodci

V posledních letech policisté poměrně často vyjížděli ke střetům auta a chodce. „Jde především o přechody pro chodce v ulici Pražská. Velkým nešvarem je také přebíhání chodců mimo přechod na čtyřproudé silnici Vídeňská nedaleko řetězce Albert. Chodci tam často velmi zbytečně riskují. Vždyť přechod se světly je nedaleko," upozornil Pešek.

Nejvíce zatížená dopravní tepna s sebou nese jak zvýšený hluk, tak i vyšší hodnoty smogu. Své o tom ví například David Grossmann.

„Do ulice na hlavním průtahu máme okna většiny místností v bytě. Znamená to, že větrat v nich můžeme jen velmi omezeně. Zpravidla pouze v sobotu nebo neděli, kdy je provoz slabší. Nejméně jednou za měsíc musím také uklízet vrstvu černého prachu," popsal své zkušenosti již dříve Grossmann.

Tudy projíždějí řidiči jedoucí z Prahy do Vídně.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE