Když starosta Petr Nezveda na začátku srpna přestříhával poslední drát nad Obrokovou ulicí v centru Znojma, byla to událost, na kterou radnice sezvala znojemská i celostátní média. Pohled na Radniční věž, dominantu a symbol města, nemělo už nikdy nic rušit.

O měsíc později je ale situace jiná. Lidé si mohou památku prohlédnou skrz Nezvedův senátní volební banner. Ten nad ulici zavěsila agentura, která se starostovi o kampaň stará. Nezvedova reklama se objevila i na netradiční ploše na městských lázních.

Lidovci k propagaci svých kandidátů využili jednu z církevních budov ve Znojmě, plakátky s obličejem kandidáta Zelených Tomáše Rothröckla se zase objevily, zřejmě nelegálně, na některých autobusových zastávkách. Volební kampaň se přehoupla do své horké fáze.

„Krátkodobé textilní reklamy podle našich závazných pokynů na Obrokové ulici být mohou. Po právní stránce je to tedy naprosto v pořádku. Nicméně v souvislosti s tím, že by tam neměly být ani dráty, to není příliš vhodné,“ uznal Nezveda. Poté, co se Znojemský deník začal o předvolební reklamy v centru města zajímat, se on a jeho tým rozhodl banner z Obrokové ulice odstranit. „Dal jsem pokyn, abychom ho sundali,“ potvrdil starosta.

Vedení města se nebojí, že by nyní zaplavily Obrokovou ulici, jednu z výkladních skříní města, další reklamy. „Nepředpokládáme, že by zde byly další bannery. Na stejném místě navíc visely například upoutávky na kulturní akce nebo městské vlajky,“ řekl Nezveda.

Novinkou je také reklama na boční straně městských lázní. Oslovuje řidiče, kteří projíždějí nejfrekventovanější silnicí ve Znojmě směřující od hranic na Prahu. „Na plochu bylo vypsáno řádné výběrové řízení. Agentura, která ho vyhrála, získala pronájem na dobu neurčitou. Městu za ni ročně zaplatí sedmdesát tisíc korun,“ řekla mluvčí radnice Denisa Šipošová.

Díky volební kampani tak městská kasa zbohatne i z pronájmu reklamních prostor na veřejném osvětlení. Z každé sololitové desky kouká tvář kandidátů díky ročnímu nájmu dva tisíce korun. Smlouvu na tyto plochy uzavřela s městem další ze znojemských reklamních agentur už v roce 2000.

Agenturám, které zastupují další kandidáty, se do vnitřního prostoru Znojma prorazit příliš nechtělo. „Plochy na městském majetku jsme se nesnažili získat. Pověsit reklamu v historickém centru nás ani ve snu nenapadlo,“ přiznal manažer kampaně lidovců Zdeněk Nekula.

Strana, kterou do voleb vede současný hejtman, podle něj ke kampani nevyužívá žádné krajské ani městské budovy. Na pomoc jí ale přispěchala církev. Hejtman Stanislav Juránek i senátorský kandidát Alois Vybíral se na lidi usmívají z budovy Kongregace sester Nejsvětějšího Spasitele na Vídeňské ulici.

Znojemsko ale má díky kampani už i zkušenost s nelegálním výlepem plakátů. Na zastávkách ve Znojmě a okolí se tak objevila tvář kandidáta Zelených Tomáše Rothröckla. „Na Znojemsku jsme jasně definovali, kam chceme a kam nechceme plakáty lepit. Jsem znám svým striktně odmítavým postojem k černým výlepům. Pokud ale náš lepič využil plochy, které jsou dlouhou dobu pro výlep tolerované, ale nejsou legální, tak plakát samozřejmě odstraníme,“ uvedl Rothröcklův volební manažer Svatopluk Bartík.