Není to ani měsíc, kdy se objevily nahrávky rozhovorů mezi stavitelem Přemyslem Veselým a senátorem za ODS Vlastimilem Sehnalem. Oba se v nich mimo jiné baví o tom, že stavební firmy platí ODS jeden a půl procenta jako úplatek z každé zakázky. A že tyto peníze putují mimo jiné na předvolební kampaň strany.

Kandidát na hejtmana Milan Venclík před měsícem nahrávku důvěryhodně nevysvětlil a teď navíc odmítá jako jediný z kandidátů říct, kde na obří kampaň vzal peníze. „Nebudeme nic zveřejňovat. Dohodli jsme se, že řekneme, kolik stála, až po volbách,“ vzkázal mluvčí jihomoravské ODS Peter Šovčík.

Zveřejněná nahrávka přitom jasně popisuje, že úplatky měly před čtyřmi lety jít právě na kampaň pro Milana Venclíka. „Jestli po mě bude chtít ODS na kraj, abych podpořil Milana Venclíka, tak mě to musí někdo říct. Řeknou, Přemo, my potřebujeme, abys nám dal na Milana navíc sto tisíc a my ti to zase někde vrátíme. Bereš? A já řeknu: Beru,“ vyjadřuje se v nahrávce Veselý.

Přestože je nahrávka stará čtyři roky, může podobný systém úplatků na volby v ODS fungovat dodnes. „Je to rozhodně nestandardní postup. Zrovna dnes, kdy mají lidé informace o propojení politických špiček s podsvětím. Kdy jindy než dnes by měli politici vysvětlit, odkud mají peníze,“ kritizuje Venclíka ostravský politolog Tomáš Jarmara.

A podobný názor mají i jeho političtí soupeři, kteří sumy za předvolební kampaň netají. „Jeho kampaň je nejmasivnější ze všech. Řekla bych, že i třikrát větší než kampaň sociálních demokratů, kteří jsou stejně silná strana. Je pak velmi zajímavé, že nechce Venclík říct, kde na to vzal,“ zdůraznila Kateřina Dubská ze Strany zelených. Podle ní také Venclíka znevěrohodňuje zveřejněná nahrávka. „Na jeho místě bych se právě proto snažila, aby bylo všechno průhledné. Opět to vyvolává řadu otázek,“ upozorňuje Dubská.

Přestože Venclík informace o své kampani nezveřejnil, brněnský Deník Rovnost si nechal vytvořit odhad ceny například jeho webových stránek. „Je to velmi složitý web. Pokud si nechal politik profesionálně vytvořit videa, mohla by se celková cena vyšplhat až na dvě stě tisíc korun,“ uvedl Petr Páleník ze společnosti Webdesign Brno, která se na tvorbu webových prezentací specializuje.

Jak vypadají kandidáti na hejtmana ve skutečnosti a jak na billboardech?

Kromě toho má Venclík na jižní Moravě více než sto padesát billboardů. Pronájem jednoho se přitom pohybuje kolem čtyř tisíc korun na měsíc.
Ostatní lídři čtyř dalších stran platby za své kampaně zveřejnili. A taktiku ODS odsoudili. „Už na jaře jsem stranám navrhoval, abychom všichni podepsali kodex, podle kterého musíme zveřejnit, kolik předvolební kampaň stála a odkud na ni šly peníze. Podepsala to nakonec jen Strana zelených a evropští demokraté,“ uvedl například sociálně demokratická kandidát na hejtmana Michal Hašek.

VÍCE SE DOČTETE V PATEČNÍM VYDANÍ ZNOJEMSKÉHO DENÍKU