Původně chtěl Abraham školicí středisko vybudovat poblíž Troubska západně od Brna. Tamní obyvatelé se ale báli hluku, který by z polygonu do obce doléhal. Nově tak centrum postaví v areálu automotodromu místo současného golfového hřiště. „Přesunuli jsme ho z koncepčních důvodů," vyjádřil se neurčitě Abraham.

V nové lokalitě už stavba odpor nebudí. „Závodní auta čtyřikrát přehluší cokoli, co by tu mohlo jezdit, takže horší už to být nemůže," okomentoval Vít Beran, starosta brněnského Žebětína, u kterého závodní okruh stojí.

Zamýšlenému polygonu před pár dny skončilo řízení o vlivu na životní prostředí. Na více než pětadvaceti tisících čtverečních metrů mají vyrůst tři výcvikové moduly, na kterých denně může školení absolvovat stovka řidičů. „Řidiči si v praxi vyzkouší jízdu za zhoršených podmínek na mokré a zledovatělé silnici a mezi terénními nerovnostmi. Na kluzných deskách a hladké fólii si otestují také jízdu ve smyku," uvedl v žádosti o posouzení vlivu její zpracovatel Ladislav Vašíček.

Kdy bude školicí středisko hotové, ještě není jisté. „Zatím je předčasné odhadovat, kdy bude stát. Více budu vědět na konci srpna," uvedl Abraham. V žádosti o posouzení vlivu na životní prostředí se přitom počítá s dokončením v březnu příštího roku.

Kurz v centru by zvažovala řidička Daniela Procházková. „Kdybych už měla hodně bodů a potřebovala řidičák například pro cesty s dětmi do školky nebo na jízdu s babičkou do nemocnice, případně se dokonce řízením živila, tak bych neváhala a kurzu se zúčastnila," řekla Procházková.

Vybodovaní řidiči- vloni o řidičský průkaz na jihu Moravy přišlo 3435 lidí
- většinu z nich tvoří muži, žen je o 2117 méně
- po roce mohou o průkaz znovu zažádat, musí ale projít odborným přezkoušením v autoškole

Další řidič, Václav Orava, by se rozhodoval podle svého bodového skóre. „Při sedmi osmi bodech bych na polygon určitě šel. Udělalo to tak i hodně mých známých," sdělil.

O dopravní školení je mezi Jihomoravany zájem. „Jen minulý rok jich možnost odečtení bodů uvítalo skoro dva a půl tisíce," uvedl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Zájem byl vysoký i přesto, že kvůli školení museli vyrazit do jiných krajů.

Mezi zájemci o školení v novém polygonu by mohlo být podstatně víc mužů než žen. Vyplývá to ze statistik jihomoravského Besipu. V minulém roce totiž školení absolvovalo 2299 mužů a jen 182 žen z jižní Moravy. To souvisí i s tím, že ženy na silnicích způsobí jen zhruba čtvrtinu všech nehod.

Školení bezpečné jízdy zabere sedm hodin. První tři hodiny se zájemci učí silniční zákony, zbytek času je už víc praktický. „Dokážeme třeba simulovat náledí, klouzavé zatáčky, nebo máme speciální vany, ve kterých se dá naučit, jak si poradit s aquaplaningem," popsal vedoucí ostravského Centra bezpečné jízdy Dalimil Frič. Cena školení se v jednotlivých centrech liší, pohybuje se však kolem čtyř tisíc korun.

Řidiči mají často problémy i se samotnými základy. „Když je učíme jak třeba správně zvládnout smyk, většina lidí se diví, že fyzikální zákony fungují neustále," konstatoval Frič.

Školení můžou řidiči absolvovat jen jednou ročně. Zároveň se jim ale za každý rok, kdy nezpůsobí žádnou nehodu, z konta automaticky odečítají čtyři body.