Jedná se o kovovou konstrukci, pod níž je zavěšené nekonečné lano. „Cyklisté, pěší i lidé s koloběžkami nastoupí do přepravní gondoly a přes řeku Moravu se v úseku širokém zhruba sedmdesát metrů přepraví z břehu na břeh vlastní silou,“ přiblížil princip fungování ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

Ilustrační foto
Neplodnost? Může za ni kouření i odsouvání mateřství

Nyní v místě u plavební komory Vnorovy I v blízkosti slepého ramene Včelíny, kde se kříží Baťův kanál s řekou Moravou, cyklisty i pěší blokuje vodní tok. Na druhý břeh se dostanou jedině složitou tříkilometrovou objížďkou. Transbordér vyřeší nejen komplikovaný úsek křížení, ale také má přilákat další turisty. „Je to atrakce sama o sobě. Spousta lidí si naplánuje trasu tak, aby vedla právě přes něj,“ uvedl Bártek.

CO JSOU TRANSBORDÉRY• Transbordér kombinuje most a lanovku
• Jedná se o kovovou konstrukci s nekonečným lanem, díky kterému se lidé ve speciální gondole vlastní silou přepraví na druhý břeh
• Transbordér přepraví 6–8 pěších nebo 4 cyklisty
• Přeprava bude bez poplatku,
s transbordérem vznikne na břehu i zázemí pro cyklisty
• Do budoucna autoři projektu počítají s rozhlednou či venkovní celoroční expozicí
• Podobné způsoby přemostění řek či kanálů fungují v Holandsku


Na jižní Moravě ojedinělý způsob přepravy přes řeku vyzkouší například Michaela Novotná z Břeclavi. „Je to opravdu zajímavá myšlenka. Určitě na transbordér s přítelem zamíříme,“ těší se žena.

Podle Bártka mají turisté místo křížení rádi. „Lidé si třeba prohlíží lodě projíždějící plavebními komorami. Byla by škoda, kdyby sem kvůli nutné objížďce přestali jezdit,“ doplnil ředitel.

Právě trasa mezi plaveními komorami Uherský Ostroh a Vnorovy patří k nejvytíženějším na Baťově kanálu. „Zde jsme také zaznamenali největší nárůst počtu lodí, v uplynulé sezoně se tudy proplavilo o 954 lodí více než loni,“ upozornila mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.

Stavební povolení a potřebná dokumentace mají být vyřízené do listopadu příštího roku. Poté začnou provozovatelé shánět peníze, hledat dotace a investora. Stavba má být hotová do tří let. Odhadované náklady se pohybují mezi 15 a 20 miliony korun.

Hruškovice z Vřesovic od Miroslava Vaculíka se pevně usadila na trůnu Grand Prix ovocných destilátů Flora koštu v Olomouci.
Šampion prestižní Flory? Vřesovická hruškovice. Pochází ze tří odrůd z roku 2014