Republikoví policisté už dali souhlas, aby tam měřili rychlost strážníci. „Je to úsek, kde jsou časté nehody. Díky měření získáme statistiku,“ objasnil velitel strážníků Stanislav Hrdlička.


NEJDŘÍV ZNAČKY


Měření bude předcházet umístění značek, které budou o radaru informovat. „Předpokládáme termín asi v druhé polovině června. Rozhodne o něm krajský úřad,“ zmínil mluvčí břeclavské radnice Jiří Holobrádek.

Křižovatka patří podle policie v kraji dlouhodobě mezi rizikové. Od roku 2013 tam bylo třináct nehod, čtyři lidé se při nich zranili těžce, dvanáct lehce. Strážci zákona však místo radaru prosazují úpravy křižovatky. „Například přestavbu na kruhový objezd,“ upřesnil krajský policejní dopravní inženýr Lubomír Sedlák.

Radary na jihu MoravyBřeclav
• na I/55 u dálnice D2 (v plánu), ve Valtické ulici
Hustopeče
• přenosný (v Brněnské, Bratislavské a Nádražní ulici)
Kyjov
• v Boršově, v Bohuslavicích, v Nětčické ulici (od května)
Mikulov
• přenosný mezi Valtickou a Pavlovskou ulicí


Radar nepovažuje za nejlepší řešení ani řidič Jaroslav Švenda z Velkých Bílovic na Břeclavsku. „Nevím, jestli je zrovna nejvhodnější. Některé řidiče ani on nezpomalí,“ reagoval Švenda.

V Břeclavi by šlo už o druhý radar. První funguje od listopadu ve Valtické ulici. Město kvůli němu přijalo nové zaměstnance, ti zatím svou práci stíhají. Do poloviny dubna zaznamenal  přes šestnáct tisíc případů překročení rychlosti. Asi jedenáct a půl tisíce pokut už řidiči zaplatili, do městské pokladny šlo 8,1 milionu korun. „Nepořizovali jsme ho kvůli tomu, abychom vydělávali peníze, ale abychom lokalitu zklidnili a to se do jisté míry podařilo,“ reagoval starosta Pavel Dominik. Ze statistik vyplývá, že pětadevadesát procent provinilců jsou mimobřeclavští.

Tři radary mají v Kyjově na Hodonínsku. Jeden v místní části Boršov a dva v Bohuslavicích. Brzy přibude čtvrtý. „Radar v Nětčické ulici nainstalujeme ještě v květnu,“ oznámil mluvčí kyjovské radnice Filip Zdražil.

Loni tam zaznamenali 4710 překročení rychlosti, do městské kasy přiteklo 2,4 milionu. „Letos za první čtyři měsíce bylo 2043 případů překročení rychlosti,“ dodal Zdražil.


NEJVHODNĚJŠÍ TYP


Na Znojemsku nyní žádné stacionární radary nemají. Vedení Znojma i na základě požadavků obyvatel uvažuje o pořízení mobilního pro strážníky. „Jejich ředitel má úkol zjistit, jaký typ je nejvhodnější. Zaujal mne také stacionární radar, který mají třeba ve Slavkově u Brna a z pokut plynou městu peníze v řádech milionů. Takové pevné radary bychom mohli mít teoreticky téměř ve všech městských částech,“ uvažoval znojemský starosta Jan Grois.