Uzavírky Brňanům komplikují cestování již nyní. „Když lidé jedou například z města ven po práci, doprava zůstane občas úplně zamrzlá. Nemluvě o víkendech, kdy mnoho lidí městem jen projíždí na dovolenou," popsal Brňan Oldřich Vinkler situaci na silnici R52, která vede řidiče na jih od Brna směrem na rakouskou Vídeň.Pro zvětšení klikněte.

Problémy jsou i na dálnici D1 na Vyškovsku, kde v kolonách lidé stojí téměř každý den. V minulém týdnu navíc začali silničáři opravovat v blízkosti Brna i dálnici D2. „Termín oprav nijak neovlivníme. Majitelem silnic je Ředitelství silnic a dálnic a o všem rozhoduje samostatně," krčil rameny náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek.

opravy silnic
- Dálnice D1 ve směru na Prahu u Ostrovačic na Brněnsku
- Dálnice D1 ve směru na Vyškov u Holubic na Vyškovsku
- Dálnice D2 okolo centra Olympia ve směru na Bratislavu
- Silnice R52 mezi Pohořelicemi a Rajhradem
- Silnice I/43 mezi Brnem a Kuřimí na Brněnsku

Mluvčí silničářů Jan Rýdl tvrdí, že o příštím víkendu, kdy se na okruhu pojede Velká cena, se doprava na dálnicích nezastaví. „Omezíme jakékoliv údržbové práce. Zavřené zůstanou jen části dálnice, kde jsou nějaké dlouhodobější práce," řekl. Zároveň jsou podle něj v pohotovosti všechny odtahové služby, které mají k dispozici.

Právě poruchy na autech či drobné autonehody mohou na přeplněných a částečně neprůjezdných dálnicích podle policistů přesto způsobit kolaps. I proto připravují přísnější dopravní opatření než v předešlých letech. „Lidé by si měli letos nechat větší časovou rezervu na příjezd na závodiště, než jsou zvyklí z minulých let. Letos je velice pravděpodobné, že se v plynulém provozu na okruh ani z něj nedostanou," shrnul mluvčí brněnských policistů Bohumil Malášek.

Závod každoročně přiláká statisíce diváků. V loňském roce jich bylo kolem čtvrt milionu.

I přes omezení pro řidiče jsou podle dopravních odborníků opravy důležitých silnic nutné. „I když to může způsobit dočasně komplikace lidem, kteří třeba bydlí v okolí objízdných tras. Je ovšem otázka, jestli opravy kolem Brna byly dobře naplánované. Mohly na sebe třeba jen navazovat," řekl Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

Ani podle náměstka Mrázka se opravám nedalo vyhnout. Do budoucna by pak podle něj měli silničáři opravy D1 či D2 konzultovat i s představiteli města. „Z pozice odboru dopravy nic nezmůžeme," řekl náměstek.

Zda budou více spolupracovat s Brnem, se představitelé Ředitelství silnic a dálnic ani za dva dny nevyjádřili.

Nereagovali ani na názor některých řidičů, že by při rozsáhlých stavbách měli dělníci pracovat ve vícesměnném provozu. „Kolem nové uzavírky na D2 jezdím často. Zatím jsem viděl jen odstavené stroje," zlobil se například profesionální řidič Ladislav Klíč.

To ale není možné podle hygieniků. „Pokud jsou teploty vyšší než osmatřicet stupňů, musí dělníci pracovat tak, že se střídá práce a odpočinek po čtyřiceti minutách," uvedl příklad ředitel odboru hygieny práce z krajské hygienické stanice Miroslav Doležel.

Pitný režim ani pracovní tempo dělníků ale hygiena kontrolovat nechodí. „Museli bychom od někoho z nich mít podnět, že jsou pravidla porušovaná," upřesnil ředitel.

Řidič Horák: Uzavírka bolí každá. Ale je to nutné zlo

Brno – S dodávkou jezdí řidič z povolání Jiří Horák už osmnáct let. Po Brně a okolí rozváží denně čerstvé pečivo. Když čeká v zácpě, nespouští oči z aut před sebou a sleduje, kdy se kolona pohne. „Každé dopravní omezení je zlo," říká zkušený řidič.

Se kterou uzavírkou máte největší problém?
Jednoznačně je to D1 ve směru na Vyškov. Tvoří se tam nejdelší kolony.

S jak velkým zpožděním počítáte, když tudy jedete?
Kolikrát se zdržím i dvacet minut. Musím vyjíždět dřív, abych dovezl zboží včas.

Trápí vás kromě kolon i chování ostatních řidičů?
To ne. Zbytečně nikoho nevytrubují a ani nevytlačují ze silnice.

Máte praxi skoro dvacet let. Zažil jste už za tu dobu podobně špatnou dopravní situaci v okolí Brna?
To tedy ne. Ale vnímám citlivě každou uzavírku. Každá představuje problém a zdržení při rozvozu. V tomto ohledu je mi jedno, jestli je rozkopané celé Brno, nebo jenom jedna silnice.

V kolonách stojíte na slunci v tropických vedrech. Jak to zvládáte?
Nemám bohužel klimatizaci, při rozvozech po městě co chvíli vybíhám z auta, takže by se nestihlo vychladit. Můžu si jedině stáhnout okýnko. Je to náročné, ale musím to zvládnout.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ
JAN ČAMBORA