Někteří sami zažili nehodu při jízdách se svými studenty. „Jedna zazmatkovala a pustila spojku. Než jsem stihl zareagovat, vjela do křižovatky a najela do auta projíždějícího po hlavní cestě, kterého si nevšimla. Sice ke střetu došlo, ale nebylo to nic dramatického. Škoda se pohybovala do třech tisíc korun," vzpomínal majitel vyškovské autoškoly Karel Punčochář.

Jak se odborníci shodují, čerství řidiči nemají zkušenosti a předpoklad, že způsobí nehodu, je tak mnohem větší. „Možná to může být způsobené i tím, že usedají za volant častěji, než tomu bylo dřív. Navíc auta i motorky jsou dnes výkonnější a mladý řidič má problém je zvládnout," poukázal majitel další autoškoly ve Vyškově Karel Brtník.

Ten také zná mladého šoféra, který se svým docela silným autem havaroval. „Týden poté, co si ho koupil, ho obrátil přes střechu," dodal.

Podle Punčocháře by nebylo od věci inspirovat se systémem zavedeným v některých zemích západní Evropy. „Řidičák tam vydávají na zkoušku. Mladí motoristé jsou rovněž vedení k určité kázni, třeba po dálnicích musí jet nižší rychlostí, než povoluje zákon," zmínil.

Právě nyní nastává období, kdy je i podle zkušenějších řidičů lepší začít s návštěvou autoškoly. Vzhledem k tomu, že se studenti učí jezdit za ztížených podmínek, například bývá horší viditelnost, častěji prší, je příprava přínosnější. „Mladí šoféři se tak určitě naučí lépe řídit," je přesvědčená třeba Vyškovanka Lenka Krejčířová.

Za pravdu jí dává i Punčochář. „Studenti totiž většinou jezdí potmě, což je také hodně naučí," doplnil.

Nicméně právě od listopadu do února autoškoly každoročně zaznamenávají pokles zájemců. A v porovnání s předchozími lety je jich obecně méně. Majitelé si to vysvětlují nástupem slabých ročníků. „Možná to za pár let zase začne stoupat. Nyní je ale počet stabilizovaný," naznačil majitel další vyškovské autoškoly Miroslav Margetiak s tím, že asi osmdesát procent jeho studentů udělá zkoušky napoprvé.

„Ale najdou se i takoví, kteří je absolvují třeba až napočtvrté," sdělil.

A to i navzdory tomu, že nepříliš oblíbená technická zkouška, která některým mohla dělat problémy, je už téměř tři roky zrušená. Že by ale čerství řidiči odcházeli s průkazem v ruce a přitom ani neuměli vyměnit pneumatiku, to se prý nestává. „Zkušební komisař ji se studenty dělá před jízdami. Konkrétně jde o přípravu auta před jízdou a kontrolu motorového prostoru," vzkázal Margetiak.

TEREZA DOLEŽELOVÁ