VYBRAT REGION
Zavřít mapu

D1: chystá se oprava prvních pěti úseků na Vysočině a jižní Moravě

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Řidiči už vyhlížejí plánovanou opravu dálnice D1. Zatím ale není jisté, kdy opravy začnou. Neúspěšní uchazeči o zakázky na opravy pěti prvních úseků se totiž odvolali.

24.3.2013 AKTUALIZOVÁNO 25.3.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Libor Plíhal

Pohodlnější jízda na opravené a širší silnici. Ale předtím minimálně pět let rozsáhlých omezení. Taková je budoucnost dálnice D1 mezi Brnem a Prahou. Rekonstrukce za třiadvacet miliard korun zasáhne v příštích pěti letech vedle středních Čech především Vysočinu i část Jihomoravského kraje. Kvůli zdržením při výběrových řízeních ale zatím není zcela jasné, kdy práce začnou.

K opravám dálnice přistupují silničáři kvůli jejímu velmi špatnému stavu. „Po desítkách let provozu je na konci plánované životnosti. A musíme přistoupit k celkové modernizaci. V cementobetonovém krytu vozovky jsou trhliny, navíc se desky posunují nahoru či dolů. Na asfaltovém krytu pak jsou vyjeté koleje a rozpadá se. Pouhé místní opravy těchto poruch už nejsou efektivní," vysvětlila důvody rekonstrukce mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Po opravě dálnice dostavěné mezi Prahou a Brnem v roce 1980 volají už dlouho řidiči. „Dálnici používám docela často, když jezdím z Brna na chalupu u Sázavy. Na některých místech je strašná, auto tam poskakuje jako na panelové cestě v poli," stěžoval si František Koláček z Brna.

Silničáři hodlají dálnici nejen opravit, ale také rozšířit. Původně plánovali o jeden jízdní pruh v každém směru, nakonec se kvůli ceně rozhodli pro rozšíření o tři čtvrtě metru v každém směru. Díky tomu při případných uzavírkách bude možné i v jedné polovině dálnice vést dopravu ve dvou pruzích v obou směrech.

Před silničáři se ovšem při plánované modernizaci objevil nečekaný problém. Přestože vybrali firmy, které měly letos začít stavět pět prvních úseků, z nichž čtyři jsou na Vysočině a jeden zasahuje do Jihomoravského kraje, ještě nevědí, kdo nakonec bude stavět. Neúspěšní uchazeči o zakázku se totiž odvolali, jiní odvolání chystají. „Pro úseky devět, čtrnáct, jedenadvacet a dvaadvacet doporučila vládní komise vítěze soutěže. Pro úseky čtrnáct a jedenadvacet se firmy odvolaly, ale jejich odvolání jsme zamítli, u úseku dvaadvacet teď zpracováváme vyjádření pro odvolání. Proto není možné upřesnit termín oprav ani jejich cenu," upozornil Jan Studecký z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic. Dodal přitom, že dobrou zprávou je to, že ceny oprav budou pravděpodobně nižší, než se čekalo. „Firmy totiž takové ceny nabídly ve výběrovém řízení," dodal.

Boj o železnici

I přes nejasné termíny stavby se už na opravy připravují řidiči, velcí dopravci i obce z okolí. Společnost Student Agency provozuje nejvyužívanější autobusové spojení mezi Brnem a Prahou a právě po dálnici její žluté autobusy jezdí. Chce proto alespoň zajistit co nejmenší dopad rozsáhlých oprav D1 na provoz svých autobusů. „S ministrem dopravy i Ředitelstvím silnic a dálnic jednáme o tom, aby dálnice fungovala nejlépe, jak může," uvedl majitel brněnské společnosti Radim Jančura.

Dopravní náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl ujistil, že při rekonstrukci dálnice zůstanou v každém směru dva jízdní pruhy. „Jen při přestavbách mostů to přechodně bude jeden pruh. Ale nebude to delší omezení než na dva týdny," podotkl Joukl.

Naopak příležitost vidí České dráhy. Spoléhají na to, že řidiči se budou chtít kolonám na D1 vyhnout a přesednou na vlak. Na spuštění oprav nečekaly a už od loňska mezi dvěma největšími městy v republice jezdí takzvané D1 Expressy, které trasu ujedou bez zastávky za dvě hodiny a sedmatřicet minut. „Zájem o tyto spoje stále roste. V okamžiku, kdy začne oprava dálnice, se vlaky stanou nejlepší alternativou pro dopravu z Brna do Prahy a zpět," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Silný potenciál vlakového spojení Prahy a Brna si uvědomuje i Jančura, který kromě autobusů má také společnost RegioJet s vlaky. „Ve chvíli, kdy ministr dopravy Zbyněk Stanjura bude respektovat zákon a umožní nám provozovat dopravu na této trati, ušetří státnímu rozpočtu 625 milionů korun ročně na dotacích pro České dráhy," sdělil Jančura. Upozornil, že podle evropské legislativy stát nesmí dotovat službu, kterou může provozovat jiná firma na vlastní komerční riziko. Žluté vlaky mohou mezi Prahou a Brnem jezdit už příští rok.

Úseky dálnice, které se budou opravovat na jižní Moravě a Vysočině.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Autor: Petr Jeřábek, Redakce

Myslíte si, že se může s opravou dálnice D1 ještě počkat?

ANO

7 %

NE

93 %

Hlasovalo: 87

Anketa byla ukončena

24.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 14. prosince 2017

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Letiště v brněnských Tuřanech. Ilustrační foto.

Kraj potvrdil 5 nových leteckých linek z Brna. V létě navíc i Split a Dubrovník

Orlí mantra pro postup do play-off: tři výhry v řadě

Znojmo – Sedm zápasů do konce roku a dalších deset v lednu. Vydatné menu čeká na znojemské hokejisty nejen o blížících se vánočních svátcích. Jde jim přitom o hodně – ve hře je jistý postup do play-off mezinárodní soutěže EBEL. Ten Orlům zajistí pouze umístění v elitní šestce tabulky.

Znojmo dostalo darem dům Charlese Sealsfielda

Znojmo /FOTOGALERIE/ – Opravený rodný dům spisovatele Charlese Sealsfielda v Popicích u Znojma daroval jeho rakouský majitel znojemské radnici. Přijetí daru schválili zastupitelé.

Stropy školních dílen ponesou duby. Děti se mají naučit zručnosti

Jižní Morava – Současné děti nedokáží zatlouct kladívkem hřebík nebo řezat pilou. To byly důvody, proč v Ratíškovicích na Hodonínsku začali připravovat novou přístavbu základní školy.

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT