Začneme asi nejčastější otázkou po Vánocích. Co můžu dělat s nevhodným či rozbitým dárkem?

Okolo Vánoc jsou prodejci velmi příjemní a ochotní. A to trvá i po nich. Možná proto, že měli velké zisky a lidé jsou na ně při koupi taky příjemní, jsou ochotní vydat více peněz. Tím, že zákazníkům třeba předem nabídnou výměnu dárku, předchází častým reklamacím. Pokud někdo řekne, že se mu sešly dvě úplně stejné věci, většinou to bez řečí vymění.

I přesto, na co si má dávat zákazník největší pozor?

Platí, že by se měli lidé dívat, jaké má prodejce obchodní podmínky. Měli jsme výborný případ, který sice nebyl o Vánocích, ale v době, kdy začaly speciální slevy typu, když najdete levnější zboží než u nás, dostanete dva kusy. Samozřejmě jsme to v řetězcích prověřovali, takže naše bývalá kolegyně Ivanka hledala a našla levnější kuře. Šla vítězně do obchodu a paní se jí zeptala, kde to slyšela, že žádnou takovou akci nemají. A přitom měla přímo dole na pultě nalepený obrovský plakát, který na slevu upozorňoval. Ivanka jí udělala přednášku a ta dvě kuřata dostala.

Gerta Mazalová
∙ Narodila se 10. 2. 1945 na Starém Brně.
∙ Vystudovala zdravotnickou školu, původně pracovala jako zdravotní sestra. Později se živila i jako obchodní zástupkyně.
∙ V roce 2003 spolu s manželem v Brně založili Sdružení ochrany spotřebitelů.
∙ Předsedkyní sdružení, které pomáhá lidem s reklamacemi i vypovídáním smluv, je i vsoučasnosti.
∙ Práce je pro ni zároveň koníčkem. Volný čas, kterého má málo, tráví nejčastěji s rodinou a především s vnoučaty.

Stačilo, že se nenechala odbýt a trvala na svém?

Jistě. Ona byla vůbec ďábel. Jednou si koupila tričko, které pouštělo barvu, a prodejce jí zamítl reklamaci. Tak ho dala k soudu. Tričko stálo asi dvě stovky, ale ona trvala na svém. A ten soud taky vyhrála. Podobné je to u většiny reklamací. Byl tu kdysi jeden pán a ten to řekl pěkně: „Mně nejde o ty prachy, ale blbce ze mě dělat nikdo nebude.“

Ve městech jsou před Vánoci trhy a stánky, které ale po nich zmizí. Jak mám vyměnit zboží, které si koupím právě tam?

Na to máte samozřejmě právo. Musíte si ale dát pozor, podívat se, u koho nakupujete. Zapsat si jméno prodejce, společnosti, identifikační číslo. Stánky musí být označené. Také může zákazník najít údaje třeba na účtence. Kupní doklad ale dostane jen na požádání. Účtenku si musí vyžádat sám.

Ilustrační foto.
Připlavali vánoční kapři. Účtenky EET prodejci vydávat nemusí

Tu si musím schovat, když chci věc vracet či reklamovat?

Pokud si nevzpomenete a nevezmete si ji, stačí, když vám někdo dosvědčí, že jste v tom stánku nakoupila. Prodejci ale nejsou hloupí a vědí, co prodávají, takže málokdy protestují. Také nemusíte mít zboží nutně nerozbalené v původním obalu. V takovém případě vám nemusí prodejce vyhovět třeba s vrácením nebo výměnou zboží, reklamaci by to ale bránit nemělo.

Každý asi zná lhůtu vyřízení reklamace do třiceti dnů. Jaké jsou ale další reklamační podmínky?

Stále platí, že když překročí prodejce reklamační dobu o den, musí vrátit peníze. Dnes navíc platí, že vás musí prokazatelným způsobem uvědomit o ukončení reklamace. Pokud by shledal, že věc zákazník poškodil sám, a sdělil mu to až jednatřicátý den, stejně mu musí vrátit peníze. Pozor ale na výjimky, které jsou v zákoně. Ty nelze vrátit, i když jsou nepoužité, ale vybalené. Jsou to třeba erotické pomůcky nebo spodní prádlo.

Jak na reklamace u e-shopů?

Funguje to podobně, na odstoupení od smlouvy má zákazník navíc čtrnáct dnů od obdržení zboží. Základ je nenakupovat v rizikových e-shopech. Nevýhoda je to, že nevíte, od koho nakupujete. Rizikový e-shop poznáte i podle toho, že nabízí zboží za výrazně nižší ceny nebo vyžaduje platby pouze předem. Kdo chce mít jistotu, že nepřijde o peníze, objedná zboží na dobírku. Podezřelé jsou fotky z fotobank, strojové překlady, fik-tivní recenze. Každý e-shop musí mít úplné obchodní podmínky. Zda jsou dostatečné, laik patrně nepozná, my ale máme poměrně obsáhlou databázi, takže kdo si není jistý, může se přijít poradit nebo nám napsat.

Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů.Zdroj: Deník / Racek AttilaCo když balíček poškodí přepravní služba?

Tak za to odpovídá prodejce, ale zákazník mu to musí ihned nahlásit. Pokud přijde balík poničený, je nejlepší ho nafotit a zavolat prodejci, ať to obratem vyřídí. Pošta je pojištěná, on taky, takže tam není co řešit. Tomu se prodejci ale většinou nebrání.

Stejně si ale mnozí stěžují, že neuspěli. Setkala jste se i s takovými?

Měli jsme tu případ, kdy rodina stavěla domek, pořídila si do něj novou ledničku. Ta přišla, obal byl nepoškozený, no tak ji postavili do rohu a nevybalili, aby se nepoškodila. Až ji za několik měsíců rozbalili, zjistili, že je promáčklá. A nemohli dělat nic. Zboží si můžete schovat třeba pod stromeček, ale lepší je ho rozbalit, zkontrolovat a pak teprve strčit zpět do krabice.

Doporučuje se, aby lidé už v obchodě otevřeli krabici se zbožím, kterou si odnáší.

Ano. Vyprávěl mi jeden náš klient, jak si šel vyzvednout telefon. Zaparkoval před obchodem, kde byla naštěstí bezpečnostní kamera. On totiž balíček rozdělal už v tom autě. Když ho otevřel, byl v něm kámen. Ukázal to na kameru a vrátil se zpět. Dali mu nový. Kdyby to neměl zdokumentované, tak mu to nikdo neuvěří.

Dá se reklamovat i zboží ze zahraničí?

Dnes je to problematické. V Evropské unii úspěchy máme, je to ale stále složitější a pro nás nákladné. Mimo Evropskou unii je to opravdu téměř nemožné. Tam hrozí, že nedostanete opravdu ani floka.

Takže je lepší se v těchto případech poradit?

Jistě. Jen ať přijdou k nám, poradíme zdarma. Třeba i s dluhy, exekucemi, podezřelými smlouvami. Naši právníci mají řadu zkušeností i úspěchů. V Jihomoravském kraji máme pobočku ještě ve Vyškově, další jsou potom po celé republice. Poradíme ale i po telefonu.

Podařilo se vám v posledních letech prosadit nějaké zákony?

Hodně jsme řešili praktiky takzvaných šmejdů. Měli jsme stovky případů, kdy nejčastěji starší lidi obrali úplně o všechny peníze. Naši právníci s tím byli úspěšní i díky velké kampani, která se okolo toho strhla. Dnes umíme lidem pomoci třeba s odstoupeními od smluv nebo dluhy. Jenže je nutné, aby se na nás klienti obrátili co nejdříve. Mnozí se za problémy, do kterých se dostali, velmi stydí. Ty ale časem jenom rostou.

Hledají si šmejdi cesty, i když se zákony zpřísnily?

Oni si vždycky nějaký způsob najdou. V současnosti se hodně zaměřují na podomní prodej nebo prodej po telefonu. Do telefonu stačí říct jedno ano a už jste podepsali smlouvu. I když se zeptají, jste Gerta Mazalová? Odpovíte ano a už jste v průšvihu. Je složité od té smlouvy odstoupit. Máme teď návrhy, a to takové, aby právě tyto prodeje byly platné, až podepíšete písemnou smlouvu. Největší strach tihle obchodníci s teplou vodou měli, když byli vystavení na našich webových stránkách, ale to se teď omezuje i kvůli zákonu o ochraně osobních údajů. Dobré informace má i Česká obchodní inspekce.

Sněžítko na brněnském náměstí Svobody.
Sněžítko zmátlo lidi, připomíná jim Velikonoce

V čele sdružení jste od počátku. Jak vás napadlo zastupovat spotřebitele?

Začalo to opravdu z ničeho. Přemlouvali mě kolegové z Prahy, ať založím poradnu v Brně. Jen na pár hodin týdně, klidně po práci, že občas někomu poradím se smlouvou nebo reklamací. Pak se to ale rozkřiklo, měla jsem fronty až na chodník. Sídlili jsme v Mečové ulici, ale rozrostlo se to tak, že jsme se tam nevešli, přestěhovali jsme se na Křenovou a tam už to bylo ve velkém. Podpořil nás brněnský magistrát, potom i krajský úřad. Začali jsme dělat přednášky, učí se u nás studenti práv na praxích. Začala se na nás obracet ministerstva.

O stěhování centrály do Prahy jste nikdy neuvažovali?

Lákali mě, ať ji přesunu. To ani náhodou. Jsem hrdá na to, že máme všechna centra v Brně. A v Praze máme pobočku. Vždycky říkám, že jsem Moravák jak poleno.

Která skupina spotřebitelů je nejzranitelnější?

Často se stává právě starším lidem, že naletí. Nejen šmejdům s prodejními zájezdy, nekvalitními hrnci, peřinami, ale i prodejcům energií. Právě oni uzavřou smlouvy po telefonu. Chodí mi sem babičky, pláčou, mají smlouvy na desetitisíce. Nově i díky spolupráci s krajem jsme se spojili se Senior Pasem.

Pomáháte i podnikatelům?

Ano. Nám věří obě strany. Spotřebiteli vysvětlíme, proč je nebo není v právu, podnikateli řekneme, které paragrafy porušil a jak to vyřešit. Vždy jim říkáme, že podnikají pro zisk, to je samozřejmé, ale zákazníků si musí vážit. Co by bez nich dělali? V čem by podnikali? Spolupracujeme i na projektu Garance ochrany spotřebitelů. Tuto značku dostanou podnikatelé, kteří se ke svým zákazníkům chovají slušně a otevřeně. Lidé mají jistotu, pokud u nich nakoupí.

V brněnské vile Stiassni zazářil svícen.
Chanukový svícen opět září ve vile Stiassni. Po 80 letech