Řidič dodávky, kterou vlak kvůli síle nárazu tlačil ještě zhruba dvě stě metrů dál po kolejích, skončil zaklíněný v autě. Utrpěl sice těžká zranění, ale nehodu přežil. Jeho dva spolujezdci už takové štěstí neměli. Na místě zemřeli.

Nehodu podle policie zapříčinil řidič dodávky. „Vjel na železniční přejezd i přes výstražné znamení a nedal přednost vlakové soupravě," shrnul dříve hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník. O rok později koncem června na stejném místě po srážce s vlakem zemřel další člověk, cestující se při nárazu zranili. Příčina nehody přitom byla stejná jako předtím - nedání přednosti vlaku.

Bezpečnější by přejezd mohl být už příští rok i díky tomu, že lidé ze Strážnice za přidání závor sepsali petici. „V příštím roce by se tam měly namontovat. Máme to zatím jen přislíbené, ale když to nevyjde, určitě s tím budeme nějak bojovat," konstatoval místostarosta Strážnice Walter Bartoš.

5tisíc korun je maximální pokuta, kterou dostane řidič při vjetí na uzavřený železniční přejezd v případě, že nezpůsobí žádnou škodu.

Závory přitom Drážní inspekce často doporučuje. „Dlouhodobě vycházejí jako nejlepší zabezpečení," potvrdil mluvčí inspekce Martin Drápal. Jako dva nejhorší přejezdy na jižní Moravě vytipoval právě ten ve Strážnici a také ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku, kde se po srážce náklaďáku s vlakem zranilo devatenáct cestujících. I tam by se podle něj měly postavit nové závory.

Na opravu železnic a i na dodatečné zabezpečení přejezdů se v loňském roce použilo rekordních pětapadesát miliard korun z dotací Evropské unie. „Světla jsou nejvyšší stupeň zabezpečení, závory jsou už jen pomocný prvek," konstatoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Podle něj je problémem hlavně nezodpovědné chování lidí. „Najdou se i spolujezdci, kteří nadzvedávají závory, aby auto ještě mohlo projet. Něco jako nebezpečný přejezd neexistuje. Jsou jen řidiči, kteří nedodržují dopravní předpisy," dodal Illiaš.

V tom je podle něj podporují i nízké tresty za vjetí na zavřený přejezd. „Pokud se řidič nedopustí obecného ohrožení a nezapříčiní žádnou škodu, hrozí mu pokuta maximálně pět tisíc korun a zákaz řízení na několik měsíců. To není odstrašující," zhodnotil mluvčí.

Řidiči přitom mají na stránkách Centra dopravního výzkumu podrobný návod, jak se na přejezdech chovat. Polovina z nich pak podle centra na koleje vjíždí také příliš brzy. „Nerozjíždějte se, když se závory začnou zvedat a světla ještě svítí. Na druhou kolej může přijet další vlak, závory hned zase spadnou a vy zůstanete uvěznění mezi nimi," radí video.

Chodci a ani auta přitom při srážce s vlakem nemají téměř žádnou šanci. „Hmotnost vlaku je obrovská a i síla při případné srážce. Pokud vlak do auta přímo narazí, zranění cestujících v autě bývají smrtelná. Šance na přežití je velmi malá," konstatovala mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.

Letos už na jižní Moravě na železničních přejezdech zemřeli dva lidé, za celý loňský rok to byl jen jeden člověk.