Hejného hravé učení matematiky prověří poslanci. Školy i rodiče metodu brání
Brno - Místo čísel počítají kroky, místo vzorců používají představivost. Díky Hejného metodě si matematiku oblíbily stovky dětí. Nyní jí hrozí zánik. Poslanci školského výboru chtějí prověřit, jestli kvůli ní žáci nezaostávají. Konec metody se může dotknout 154 škol Brně.
Podle členů výboru není metoda dost prověřená, oslovili proto ministerstvo školství, aby její výsledky zjistilo výzkumem. „Musíme vědět, jaký dopad má na znalosti žáků. Budou-li horší, mělo by ministerstvo něco dělat,“ poznamenal před nedávnem šéf výboru Václav Klaus mladší.
Metodu kritizují i matematici. „Matematika začíná až prací s abstraktními pojmy. To, co učí Milan Hejný, není matematika. Dokonce hlásá, že ji učitel nemusí umět. Hrůznější výrok si neumím představit,“ uvedl Dalibor Martišek z ústavu matematiky brněnské techniky.
Ředitelé škol, které s metodou v Brně pracují, ji brání. „Má zkušenost s tradiční výukou byla odrazující. Díky Hejnému už děti z předmětu nemají strach. Kritiku akademiků nechápu,“ sdělila ředitelka mateřinky v ulici Záhumenice Hana Lejsková.
Hejného metoda
∙ Alternativní výuka matematiky Milana Hejného.
∙ Dítě má matematiku objevovat samo a s radostí.
∙ Třeba odčítání se děti učí krokováním, v geometrii oblékají krychle.
Metodu používají i na základní škole ve Svážné ulici. „Odborníci by ji neměli zatracovat, dokud se neukáže dlouhodoběji. Třeba u přijímaček na střední školy,“ navrhl ředitel Petr Punčochář.
Plán výboru kritizují i rodiče. „Je to reakce zkostnatělého systému, který odmítá změny. Ti akademici nikdy neviděli dítě, které se učí matematiku nejen jako nutné zlo,“ řekla Alena Šafrová.
Podle Růženy Blažkové z Katedry matematiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity se úspěšnost metody odvíjí od mnoha faktorů. „Závisí na přístupu konkrétního učitele i na individualitě dítěte,“ míní.
Přístup nyní prověřuje ministerstvo školství, které mimo jiné na školách, kde vyučují Hejného metodou, do konce roku provede šetření. „Sledovat budeme, zda různé přístupy k výuce přinášejí i vedlejší benefity, například pozitivní ovlivnění čtenářské gramotnosti, rozvoj pozitivního učebního klimatu ve třídě, zájem o řešení matematických úloh, nebo zda mohou být pro některé skupiny žáků nevhodné,“ nastínila mluvčí Jarmila Balážová.