VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historie vlaků v Brně? První přijel před 180 lety

Brno - V neděli uplyne přesně sto osmdesát let od chvíle, kdy do Brna přijel historicky první vlak. Nyní je trať z Brna do Břeclavi jednou z nejrychlejších v republice.

10.11.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jana Tauchmanová

Nad městem se poprvé objevila pára z vlaku a zaskřípala kola na kolejích. V neděli to bude už sto osmdesát let, co do Brna poprvé přijel vlak. Zároveň šlo o první jízdu parního vlaku na území dnešní České republiky.

Ve druhé polovině třicátých let devatenáctého století dělníci právě dokončovali stavbu první parní železnice na území nynějšího státu. Vedla z Vídně přes Břeclav do Brna. „Při stavbě železnice z Břeclavi do Brna byl jako první hotov úsek z Rajhradu do Brna. Jedenáctého listopadu 1838 se uskutečnily zkušební jízdy s lokomotivou Moravia,“ uvedl na Internetové encyklopedií dějin Brna Alan Butschek.

Lokomotiva, kterou řídil sám vrchní inženýr stavby železniční tratě z Břeclavi do Brna Karl Ghega, ten den zvládla tři zkušební jízdy. „Úsek z Rajhradu do Brna zdolala Moravia nejdříve za čtvrt hodiny, pak za třináct, a konečně i za deset minut,“ podotkl Butschek.

Jak šel čas s železnicí v Brně
• 11.11.1838 – Do Brna přijel historicky první parní vlak.
• 7.7.1839 – Oficiálně začala fungovat železniční doprava na trase Brno-Břeclav-Vídeň.
• druhá poloviny 19. století – Vzniká nynější Hlavní nádraží a přibývají spojení z Brna do dalších měst, třeba do Přerova či Kyjova.
• první polovina 20. století – Zavádějí se motorové vlaky.
• budoucnost – Brněnské Hlavní nádraží se má přesunout do polohy u řeky. Přijíždět na něj mají i vysokorychlostní vlaky.


Do vlaku si ale zájemci o svezení poprvé mohli sednout až téměř o měsíc později, při propagačních jízdách v polovině prosince 1838. „V sobotu patnáctého se uskutečnila jízda pro veřejnost, v neděli jízda pro dámy,“ popsal Butschek. Tehdy ale vlaky ještě neodjížděly z budovy nádraží, kterou známe dnes. Nádražní budova se nacházela v jiné poloze, kolmo na kolejiště.

Na největší a mnohem známější slavnost spojenou se zaváděním vlakové dopravy si Brňané počkali do července 1839. „Příjezdem čtyř slavnostních vlaků z Vídně zahájila provoz pravidelná osobní doprava po trati Vídeň – Břeclav – Brno,“ uvedla Dana Olivová z Muzea města Brna.

Vše ale pořadatelům nevyšlo. Při cestě vlaků z Brna došlo k neštěstí. „Na nádraží ve Vranovicích vlak najel třetí do předchozího. Osm cestujících se těžce zranilo,“ připomněla Olivová. Do roku 1844 dokonce vlaky jezdily kvůli bezpečnosti pouze ve dne. S nástupem nové techniky se ale i cesta po železnici proměnila.

Z Brna se stal dopravní uzel a místo parních lokomotiv přes něj jezdí soupravy Vectron, InterPanter či lokomotivy Taurus III, které cestující znají z vlaků railjet. „Trať Břeclav – Brno je jednou z nejrychlejších v republice. Naše vlaky po ní jezdí rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině. Vzdálenost mezi Brnem a Břeclaví zvládnou za půl hodiny průměrnou rychlostí zhruba 122 kilometrů v hodině, včetně poměrně pomalého výjezdu z brněnského hlavního nádraží,“ poznamenal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.Pro zvětšení klikněte.

Na trati dokonce padl český železniční rychlostní rekord. „Při testování rychlovlaků pendolino mezi Břeclaví a Vranovicemi jsme vytvořili rekord 237 kilometrů v hodině,“ poznamenal Šťáhlavský.

Kromě modernizování vlaků a tratí, které slibuje v budoucnu vysokorychlostní vlaky, se Brňané mohou v následujících letech dočkat i moderního nádraží. Čekají na něj už desetiletí. Podle odborníků má současné nedostatečnou kapacitu a není možné jej napojit na budoucí vysokorychlostní tratě. Letos v létě vláda odsouhlasila přesun brněnského železničního uzlu k řece, čímž navázala na stanovisko Centrální komise Ministerstva dopravy. Nová brněnská koalice se v koaliční smlouvě zavázala zajistit dobrou obslužnost nového nádraží.

Autor: Eliška Gáfriková

10.11.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Recepční 19 000 Kč Recepční (kromě recepčních v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplní práce je registrace návštěvníků kasina. Podmínkou je základní znalost německého jazyka, znalost práce na PC, příjemné vystupování, komunikativnost., Zaměstnanecké výhody: doprava do zaměstnání ze Znojma zdarma, stravování zdarma, dovolená navíc, příspěvky na sport a regeneraci.. Pracoviště: American chance casinos a.s. - pobočka hatě, 669 02 Znojmo 2. Informace: Alena Malenová, . Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 17 000 Kč Manipulační dělníci ve výrobě Pracovníci při výrobě transformátorů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Práce ve výrobě transformátorů, navíjení, manipulace, praxe výhodou. Bližší informace o volném místě p. Šaroun, profesní životopis zaslat na e-mail.. Pracoviště: Transelit int. servisní středisko s.r.o. - provozovna, Dobšická, č.p. 2296, 669 02 Znojmo 2. Informace: Ladislav Šaroun, +420 515 222 172. Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 15 000 Kč Pomocníci v kuchyni. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pomocné práce v kuchyni, mytí nádobí, úklid, příprava obloh příloh, zaměstnanecké výhody,. Pracoviště: Blanka velebová, 671 81 Znojmo 5. Informace: Blanka Velebová, . Služby - Služby Pracovníci pro ruční mytí vozidel, oken, 20 000 Kč Obsluha čerpacích stanic a mycích linek dopravních prostředků. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: obsluha na ČS, práce na pokladně, práce s financemi, dopňování zboží, úklid provozovny, příspěvek na dopravu,. Pracoviště: Auto square s.r.o.-čs, 671 69 Hevlín. Informace: Vlna, +420 606 711 104.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Shromáždění k výročí 17. listopadu.
9

Jak jsme se změnili 1989–2018

Videosouhrn 16. listopadu 2018

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Znojemští florbalisté stále bloudí v kruhu. Nevyhráli ani nad Střešovicemi

Znojmo - Již třetí prohru v řadě si připsali na konto florbalisté TJ Laufen Znojmo. Během pátečního utkání prohráli v rámci 13. kola Tipsport Superligy s Tatranem Střešovice 6:9. Stále okupují poslední místo tabulky a zřejmě je nemine play-down.

Opery vytesané do mramoru, záchody na úkor ředitele. Janáčkovo divadlo otevírá

Brno - Po téměř roce a půl se diváci opět vrátí do brněnského Janáčkova divadla. To stavaři v posledních měsících opravovali. Všechny práce ale ještě nejsou hotové.

Purpurový Špilberk: na podporu předčasně narozených dětí. Razantně jich přibývá

Brno - Na jižní Moravě se rodí o čtyřicet procent nedonošených dětí víc než začátkem tisíciletí. Při příležitosti Světového dne předčasně narozených dětí, který vychází na 16. listopadu, o tom informovala Fakultní nemocnice Brno. „Loni v kraji přišlo na svět předčasně 846 novorozenců,“ oznámil mluvčí zdravotnického zařízení Pavel Žára. V roce 2001 bylo těchto dětí jen 601.

17. listopad v Brně: centrum zaplní lampiony i protestní akce proti Babišovi

Brno /ANKETA/ - Připomenou pohnutou minulost a vyjádří názor na současné dění. Centrum Brna bude v sobotu patřit zejména studentům. Ti pořádají celé odpoledne akce k připomenutí listopadových událostí let 1939 a 1989.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT