Například pro žákyni devátého ročníku Lenku Markovou není postrachem, ale užitečným pomocníkem. „Podle mě je dobře, že známky všichni hned vidíme. Když jsme například dříve psali písemku, museli jsme týden čekat do další hodiny, až nám vyučující oznámí známky. Takhle je hned poté, co je opraví, vidíme na internetu. Máme také předem přehled například o suplovaných hodinách," řekla Marková.

Nový systém si pochvalují i rodiče. Například pětačtyřicetiletý Martin Kašpárek. „Jen se přihlásím a na jednom místě vidím, jak se dětem ve škole daří. Domácí úkoly, rozvrh nebo jaká písemka je čeká. Jedno ráno jsem dceři psal omluvenku a hned mi vyučující odpověděla, že je to v pořádku. Učitelům můžeme kdykoliv napsat vzkaz. Některým rodičům, kteří nemají vztah k internetu, systém vyhovovat nemusí, ale já jsem maximálně spokojený," uvedl Kašpárek.

Ředitel školy Pavel Dočekal uvedl, že téměř všichni rodiče tři sta osmdesáti žáků školy s elektronickou podobou žákovských knížek souhlasili. Proti byli jen asi čtyři, ale zejména proto, že nemají přístup k internetu.

Upřesnil, že papírové žákovské knížky škola zcela zrušila pro žáky čtvrtých až devátých tříd. Pro mladší je ponechala. „Pro menší děti mají ty papírové přece jen větší motivační hodnotu, chtějí se s jedničkou rodičům pochlubit přímo. Dříve jsme elektronické i papírové knížky používali současně. Ale původní systém již byl zastaralý a nevyhovoval. Tip na elektronické knížky dokonce vzešel již před několika lety ze strany rodičů," popsal Dočekal.

I on oceňuje, že má okamžitě přehled o všech žácích školy. „Vidím, v čem plavou a v čem vynikají. Zároveň můžu lépe kontrolovat a metodicky vést kolegy. Jednou se například stalo, že žák dostal poznámku a pětku a žákovskou knížku spláchnul do záchodu. To už teď nepůjde," usmál se Dočekal.

Nový informační systém je podle něj zatím využitý jen zhruba ze třiceti procent. „Postupně do něj chceme přidávat například tematické plány, knihovnu, správní rozhodnutí nebo inventarizaci," upřesnil ředitel. Každý z učitelů školy má vlastní notebook a kdykoliv se může do systému připojit.

Využívat zpočátku alespoň elektronické žákovské knížky láká i další školy na Blanensku. „Letos jsme je začali používat na pracovišti Sušilova. Od druhého pololetí chceme systém zavést ve všech třech budovách školy a postupně ho budeme zdokonalovat. Od rodičů shromažďujeme e-mailové adresy, abychom jim mohli poslat přihlašovací hesla. Na třídních schůzkách je budeme o všem detailněji informovat. Elektronické žákovské knížky si vyžaduje současná doba, myslím, že co nevidět budou standardem," přiblížil ředitel Základní školy Boskovice Vladimír Ochmanský.

Žákovské knížky na internetu od loňska využívají v Základní škole Erbenova v Blansku. Spolu s nimi ale stále mají i papírové. „Je to služba rodičům, aby mohli mít kdykoliv z domu přehled, jak jejich dítě prospívá. Třídní knihy ale máme stále v papírové podobě a takto nám to vyhovuje," uvedla ředitelka školy Simona Poláková.

O novém systému naopak neuvažují v základní škole v Lysicích. „Bavili jsme se o tom, je to moderní trend. Ale nám zatím vyhovují klasické metody a ani ze strany rodičů nepociťujeme nějakou potřebu to měnit. Naopak většině více vyhovují papírové žákovské knížky, ne každý rodič má možnost přístupu k internetu," sdělil ředitel školy Zdeněk Burýšek.