Práci zadá odborníkům brněnská radnice společně s jihomoravským krajským úřadem. „Na dodání studie se má podílet brněnské Centrum dopravního výzkumu i místní univerzity. Se společností Hyperloop Transportation Technologies, která technologii vyvíjí, jsme už rámcově domluvení,“ informoval primátorův náměstek Jaroslav Kacer.

Podle něj by se radní na zadání studie mohli shodnout do dvou měsíců „Do roka bychom už mohli vědět, zda je reálné hyperloop postavit a jakou trasou povede jeho pilotní fáze,“ uvedl.

Na prověření stavby zatím město uvolnilo 2,6 milionu korun. Kolik dá kraj, zatím není jasné. „Peníze na projekt jsme ještě nepřidělili, jednání zatím pokračují,“ konstatovala krajská mluvčí Monika Brindzáková. Zda mají zástupci kraje konkrétní požadavky, které chtějí do studie zapracovat, nesdělila.Pro zvětšení klikněte.

Kromě finanční stránky má odborný dokument také vyjasnit, jakou trasou povede první fáze stavby hyperloopu. „Naším hlavním cílem je propojit velká města mezi sebou, přičemž Brno leží uprostřed trasy mezi Prahou a Vídní. Není důležité, mezi kterými dvěma městy pilotní trasa povede,“ upřesnil brněnský náměstek Kacer.

V Brně sídlící Centrum dopravního výzkumu, které má být podle Kacera jedním z dodavatelů studie, prozatím věc odmítlo komentovat. „Vzhledem k jednání se ještě nebudeme vyjadřovat. Studie proveditelnosti navíc prozatím není zadaná,“ uvedla za instituci Denisa Frýbertová.

Studie proveditelnosti hyperloopu
∙ Hyperloop tvoří ocelové tubusy, v nichž cestují lidé ve speciálních kapslích.
∙ Zadání studie proveditelnosti, která prověří detaily jeho stavby, chtějí schválit do dvou měsíců.
∙ Zda je v Brně stavba hyperloopu reálná, může být jasné do roka.

V lednu minulého roku brněnští radní podepsali spolu s představiteli Jihomoravského kraje a Bratislavy memorandum o vzájemné spolupráci na projektu. Slovenské hlavní město však nedávno od dohody odstoupilo. „Na pokračující jednání Brna a dalších partnerů na přípravách projektu nemá odstoupení Bratislavy vliv,“ řekl za brněnský magistrát Radek Štěpánek.

Stanovisko představitelů Bratislavy se snažil Brněnský deník Rovnost zjistit. Dosud se ale redakci s nikým, kdo by ho za ni mohl cokoli sdělit, nepodařilo spojit.

Spolu s loňským podpisem memoranda společnost, která se vývojem hyperloopů zabývá, projekt i představila. Tvořit ho mají ocelové tubusy, v nichž se bude pohybovat kapsle s cestujícími. Z prostoru uvnitř tunelů širokých přes tři a půl metru vakuové pumpy odsají vzduch. „Díky tomu kapsle nebojuje s odporem vzduchu a může se pohybovat velice rychle. V tubusu kapsle levituje díky magnetickému poli,“ popsal ředitel firmy Dirk Ahlborn.