Kraj přispěje 162 miliony, z toho 15 milionů půjde na výkup pozemků. „Neustále bojujeme s tím, že nám stát odkázal rozbité silnice, které však jen v menšině případů patří kraji. Pokud bychom všechny tyto pozemky měli vykoupit, stálo by to miliardy," vysvětlil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Nejvíc nákladná letos bude oprava mostu u Šakvic na Břeclavsku. Stavba má být zahájená v létě a její cena se vyšplhá na 120 milionů korun. „Jsou tam vlastně dva mosty, jeden z nich je nad železničním koridorem. Celý objekt musíme zbourat a postavit nový. Most se rekonstruovat jednoznačně musí, protože hrozí nebezpečí pádu konstrukce na vlaky, které jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Práce skončí během příštího roku," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Další nákladnou stavbou bude souvislá oprava silnice mezi Podivínem a Lednicí na Břeclavsku, která započne v červenci. „Soutěž ještě není u konce, ale odhadovaná cena je asi sedmdesát milionů korun. Minimálně čtyři měsíce tam bude dopravní omezení. To bude nepříjemné zejména v létě, kdy hodně lidí míří do Lednicko-valtického areálu," řekl Zouhar. Na příští rok plánují správci silnic stavbu silnice od Deblína přes Tišnov na Brněnsku, která podle Hanáka vyjde na téměř čtvrt miliardy.

Kraj se stará o skoro čtyři tisíce kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Zhruba třetina z nich byla na konci uplynulého roku v havarijním stavu. Letošní zima tuto situaci ještě zhoršila. „Teplota neustále kolísala kolem nuly. Ve dne bylo nad nulou, v noci potom mrzlo. Jakmile se voda dostane do silnice, tyto opakované změny jsou nesmírně ničivé. Proto jsou silnice paradoxně v lepším stavu třeba na severu Evropy, kde napadne sníh a mrzne už pořád," vysvětlil vedoucí Odboru rozvoje dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický.

Na průběžnou údržbu silnic si kraj vyhradil přes půl miliardy. Lokální opravy výtluků a trhlin na patnácti stech kilometrech krajských silnic si vyžádají až šedesát milionů korun. „Jde hlavně o zajištění bezpečnosti na silnici. Tyto vysprávky vydrží asi sezonu. Zásadní rozdíl je v ceně. Zcela nový povrch silnice na jednom kilometru stojí tři až pět milionů korun, lokální opravy vyjdou na třicet až padesát tisíc," řekl Zouhar.

Výtluky, trhliny a síťovité praskliny opravují silničáři například takzvanou tryskovou metodou, která je levná. „Jde o provizorní záležitost, mohli bychom to dělat pořád dokola. Místo, kde se silnice rozpadá, pod tlakem vyplníme směsí asfaltu, vody a rozpouštědel. Pak už to jen musí zaschnout. Motorkáři musí dávat pozor, aby na kamínkách nedostali smyk," vysvětlil vedoucí provozu brněnského úseku Jan Kučera.