Desítky centimetrů sněhu, silné mrazy komplikující jízdu na silnicích? Ne. Letošní zimu se na jižní Moravě nic takového neděje. Přesto podle silničářů patří k jedněm z nejhorších za poslední roky.

Posypový materiál letos mizí ze skladů mnohem rychleji než obvykle. „Zatím jsme spotřebovali přes patnáct tisíc tun soli a skoro pětadvacet tisíc tun písku a štěrku. Očekáváme, že spotřeba soli tuto sezonu přesáhne dvacet tisíc tun, u štěrku a písku pak padesát tisíc," vypočítal provozní náměstek ředitele krajské Správy a údržby silnic Alois Vybíral.

Problém je podle něj především v nestálém počasí. „Střídá se sníh a déšť. Teploty se pohybují pod bodem mrazu, pak je najednou nad nulou. Nás jako správce to nutí vyjíždět na silnice znovu a znovu. Spotřeba materiálů je pak přirozeně vyšší," popsal situaci Vybíral.
O třetinu více

Proměnlivá zima je pro silničáře nejen náročná, ale i drahá. „Náklady na údržbu za listopad a prosinec jsou devadesát milionů. Tedy o třetinu víc než stejné období loni. Proto odhadujeme, že zaplatíme letos celkem dvě stě milionů korun," informoval Vybíral. Nejhorší zima podle něj byla na přelomu let 2005 a 2006. Údržba tehdy stála kolem tří set milionů.

Nadprůměrně náročnou zimu hlásí také společnost Brněnské komunikace. Ta udržuje silnice v krajském městě a nejbližším okolí. „Doposud jsme spotřebovali asi pět tisíc tun soli. To nám obvykle vystačí na celou zimu," uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Navrátilová s tím, že tuna soli stojí osmnáct set korun.

VÍCE ČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM VYDÁNÍ JIHOMORAVSKÝCH DENÍKŮ ROVNOST

Na rozdíl od silničářů řidičům nepřipadá letošní zima náročná. „Mně se po silnicích jezdí docela dobře. Více sněhu napadlo jen párkrát a silničáři jej většinou stihli odklidit ještě před tím, než jsem s autem vyjel z domu nebo z práce. Jen občas mne trochu štvala břečka, po které se nejezdí moc dobře. Navíc je plná soli a tak mám trochu strach,  co to dělá s karosérií," uvedl například David Kadlec z Brna.

Na problémy s počasím si stěžují silničáři na Vyškovsku. Za listopad a prosinec spotřebovali 750 tun soli, což je víc než třetina jejich zásob na zimu. „K tomu 194 litrů solanky, a tři tisíce tun písku a drti. Tedy polovinu zásob. Takže už navážíme do skladů další," vypočítal vedoucí vyškovských silničářů Zdeněk Gardelka.

Náročnou práci mají letos silničáři především na kopcovitém Blanensku. „Loňský listopad byl sice mírný, zato v prosinci jsme velmi bojovali především s námrazou," uvedl vedoucí blanenské oblastní správy Miloš Bažant.

Na Blanensku se už před zimou předzásobili asi dvěma tisíci tun soli. „Právě kvůli velké námraze už jsme ale tyto zásoby spotřebovali a museli dokupovat," uvedl Bažant.

Na Blanensku podle něj komplikuje situaci i to, že většinu území pokrývá chráněná krajinná oblast Moravský kras. „Až na pár výjimek nesmíme používat chemický posyp. Proto tam sypeme jen inertní drť, na náledí pak písek. Každou výjimku musí schválit vláda," řekl Bažant.

Podle náměstka Vybírala se zákaz chemického posypu týká kromě přírodních rezervací i národních parků a hygienických pásem. „Silnice vyšších tříd a důležité silnice druhých tříd ale jinak udržujeme solí. Poměr solených cest k nesoleným je osmapadesát ku dvaačtyřiceti," podotkl Vybíral.

Právě solení silnic ale sebou přináší nepříjemnost pro řidiče. „Sůl je agresivní a spodky aut kvůli tomu rychleji rezaví," poznamenal mechanik Ondřej Šolín.

Náklady na úklid v Jihomorovském kraji

2012/2013 - přes 200 milionů
2011/2012 - 172 milionů
2010/2011 - 227 milionů
2009/2010 - 253 milionů
2008/2009 - 207 milionů
2007/2008 - 188 milionů
2006/2007 - 155 milionů
2005/2006 - 300 milionů
2004/2005 - 248 milionů
2003/2004 - 228 milionů