Zvýšenou poptávku po speciálech začali například ve Starobrnu vnímat už v roce 2006 po prvním uvedení slavného Zeleného piva. „Každý následující rok po něm poptávka stoupala. Od té doby se na Zelený čtvrtek prostě chodí na Zelené pivo," podotkla Beute.

Dobrá reklama

Loni v listopadu mohli lidé poprvé ochutnat od Starobrna také novou pivní specialitu Medák. „Snažíme se nabídku piv upravovat a obohacovat tak, aby byl výběr bohatý, zajímavý a každý si mohl najít to svoje," vysvětlila mluvčí.

Důležité jsou speciály i pro pivovar Vyškov. „Každý rok vyrobíme přinejmenším dva, teď už se ale snažíme vyprodukovat jeden za čtvrt roku. Je to především příležitost, jak zviditelnit pivovar. Naposledy jsme dělali vánoční várku. Vyrobili jsme pivo nazvané India Pale Ale, což je svrchně kvašený, třikrát chmelený speciál," uvedl manažer prodeje pivovaru Petr Galatík.

Vývoj v zájmu lidí potvrdil i odborník z brněnské Ochutnávkové pivnice Lukáš Provazník. „Objevuje se sorta lidí, které nestačí pouze světlý ležák, ale chtějí něco nového, neotřelého. Takže část lidí holdující pivu se stává rozmazlenější," tvrdí.

To, co se momentálně na českém pivním trhu děje, označuje Provazník jako počátek renesance pivní kultury. „Přispívají k tomu malé pivovary i hospody, které nabízejí zajímavá piva na čepu. Uvidíme, jak dlouho budou vznikat nové minipivovary v takovém počtu jako dnes a jak kvalitní piva budou nabízet," řekl odborník.

K poptávce lidí se vyjádřil i sládek brněnského Richarda Milan Trávníček. „Lidé jsou s rostoucím počtem minipivovarů rozmlsanější," uvedl.

Některé malé pivovary se na speciály úzce zaměřují. Například v Senticích na Brněnsku v Domácím pivovaru u Jelínků tvoří speciály téměř dvě třetiny roční produkce. „Snažíme se o pestrost v nabídce. Člověk se dnes nebojí experimentování s druhem chutí, vůní i pivních přísad," řekl Jiří Jelínek z pivovaru, který sídlí v rodinném domě.

Pivovary. Infografika

Nové chutě

V pivovaru Mazák v Dolních Bojanovicích na Hodonínsku je situace opačná. Speciály loni netvořily ani desetinu uvařených piv. „Na jejich výrobu se příliš nezaměřujeme. V podstatě je děláme, jen když nám vyjde čas," uvedl majitel Jiří Michalovič. Statistiky z jeho podniku přesto potvrzují trend. Množství vyrobených speciálů se totiž každoročně asi dvakrát zvyšuje.

Situace těší hlavně některé fanoušky piva. „S výběrem v hospodách jsem v posledních letech opravdu spokojený. Díky pivním speciálům zavedených velkých pivovarů a rostoucímu počtu těch malých stále objevuji nové chutě," chválí vývoj na trhu Brňan Matěj Bystřický.