Opravovat hodlají Minskou a Horovu i Veveří a ulici Jana Babáka. „Schválení záměru je první krok. Jeho uskutečnění pak bude záležet na získání potřebných peněz. Nejblíže k tomu mají Minská a Horova, kde počítáme se opravami příští rok,“ sdělil Brněnskému deníku Rovnost mluvčí města Pavel Žára.

Právě na stav Minské a Horovy ulice si lidé dlouhodobě stěžují. „Cesta po ní je jak jízda na tankodromu. Auto se na silnici třese jako při jízdě po polňačce,“ vadí například Jaroslavu Šťěpánkovi.

O moc spokojenější nejsou ani cestující hromadnou dopravou. „Zážitek z jízdy tramvají po Minské a Horově místy připomíná spíše projížďku žebřiňákem někde ve skanzenu,“ konstatoval Tomáš Bartoš.

To potvrzuje i mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová. „Kvůli špatnému stavu kolejí jsme tam museli snížit rychlost tramvají. Už to je komplikace v dopravě. Pokud by město nezačalo opravovat celou ulici, museli bychom sami zhodnotit, zda alespoň část kolejí neopravíme sami,“ upozornila Škrancová.

Opravy Minské mají podle záměru města Brna stát 263 milionů korun, Horova pak spolkne 222 milionů. „Doufáme, že peníze pro příští rok najdeme. Ale začátek oprav může ovlivnit i novela o rozpočtovém určení daní, kvůli níže můžeme přijít o sta miliony,“ upozornil náměstek primátora Robert Kotzian. Každopádně město pro opravy ulic už zažádalo i o stavební povolení.

Podle starosty Žabovřesk, jimiž ulice procházejí, Marka Šlapala ovšem opravy odkládat nelze. „Je potřeba na ně sehnat peníze, kdyby na chleba nebylo. Stav celé ulice je velmi špatný, někde havarijní. V prosinci roku 2009 tam na dva týdny dopravu ochromila havárie kanalizace a nikdo neví, kdy se to nezopakuje,“ zdůraznil Šlapal.

Dodal přitom, že lidé z Žabovřesk jsou kvůli opravám ochotni se smířit i s omezeními. „Rok a půl to vydržíme, když pak bude klid. Lidem vyjdeme vstříc, například podnikatelům zasaženým stavbou budeme odpouštět nájmy,“ přislíbil starosta.

Opravy ulic měly začít na podzim minulého roku. Město se do nich ale nepustilo kvůli tříměsíčnímu zastavení stavby Královopolských tunelů a tím pádem skoro ročního zdržení. Právě po těchto žabovřeských dopravních tepnách totiž jezdí řidiči objíždějící uzavírky na městském okruhu v okolí tunelů. „Další zdržení ale nehrozí. Platí termín otevření tunelů letos v září,“ ujistil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Pánek.

Vedle Minské a Horovy ve středu radní schválili také opravy ulice Jana Babáka za 177 milionů a úseku Veveří mezi Žerotínovým náměstím a Kotlářskou za 277 milionů. „Budou to kompletní opravy ulice. Tedy sítě, kanalizace, koleje i povrch. Tyto rekonstrukce ovšem nejsou tak blízko, jako i Minské a Horovy. Chceme ale být na ně připravení,“ vysvětlil schválení záměr náměstek Kotzian. Dodal, že opravy jsou reálné zhruba za pět let. Předběhne je totiž rekonstrukce ulice Milady Horákové naplánovaná na rok 2014.

Brněnský dopravní podnik ovšem už teď zaznamenává zhoršené podmínky ve Veveří ulici. „V našem seznamu míst s kolejemi ve špatném stavu je hned Minskou, Horovou a Milady Horákové. Případnou rekonstrukci tedy uvítáme,“ upozornila mluvčí podniku Škrancová.

Pří plánech na rekonstrukci Veveří někteří z politiků prosazovali zjednosměrnění ulice tak, aby po ní přijížděla auta jen do města a odjížděla z něj po Kounicově. „Tento návrh jsme ale zamítli. Veveří musí zůstat jako páteřní silnice. Opak by znamenal přeorganizovat dopravu v celém městě,“ upozornil vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.