Český svaz motocyklového sportu, který zaštiťuje Velkou cenu a další motoristické akce, získal letos od ministerstva školství příspěvek pětatřicet milionů korun. „Je to výrazná pomoc. Tři a půl milionu poputuje na Grand Prix České republiky na ploché dráze v Praze a ze zbylých peněz budeme platit Mistrovství světa superbiků a tuto Velkou cenu," řekl prezident Českého svazu motocyklového sportu a zároveň předseda dozorčí rady brněnského automotodromu Karel Abraham.

Polovina pryč

Zdůraznil, že příspěvek na příští roky však Moto GP jistý nemá. Vyjádření ministerstva se včera redakci nepodařilo získat. Náklady na pořádání Velké ceny dosahují asi sto padesáti milionů korun, z toho zalistovací poplatek spolkne přibližně polovinu. Loňský ročník Moto GP skončil ve ztrátě třicet milionů. Oproti roku 2010 je to více než poloviční zlepšení.

Brněnský okruh už několik let usiluje o příspěvek na pořádání Velké ceny také od ministerstva financí. Ale ministr Miroslav Kalousek do Brna vzkázal, že tyto závody považuje za byznys, který státní podporu nepotřebuje.

Na pořádání mistrovství silničních motocyklů přispívá alespoň Brno a Jihomoravský kraj. Ten letos zvýšil podporu z pěti na deset milionů korun. „Grand Prix přináší do regionální i národní ekonomiky miliardové obraty, pomáhá cestovnímu ruchu, gastronomii, místnímu obchodu i službám. Významně propaguje Jihomoravský kraj doma i ve světě, kde už je velkým pojmem motoristického sportu," odůvodnil podporu jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Deset milionů korun dalo loni i letos Brno. S podporou počítá i do budoucna. „Velká cena silničních motocyklů v Brně je bezkonkurenčně největší sportovní událostí v Česku. Má dlouhou tradici. V Brně se jezdí od roku 1965. Na závody chodili již naši dědové a otcové a je to srdeční záležitost," řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Velké zisky nejen pro město a kraj, ale i pro stát mají závody na Masarykově okruhu podle Jana Chmelíčka z Centrály cestovního ruchu jižní Morava. „Na to, že jeden ročník vydělá státu přes miliardu je zájem o jeho podporu nízký," myslí si Chmelíček.

Ze statistik centrály vyplývá, že mezi lety 2001 a 2010 velkou cenu navštívilo průměrně 260 tisíc lidí každý rok. „Přes čtyřicet procent tvořili Češi, velký podíl mají i Rakušané a Němci. Přijíždí i Maďaři, Holanďané a Poláci. Často navíc několik dní předem a jejich pobyt v kraji se protáhne třeba na pět dní," uvedl Chmelíček.

Návštěvníci se prý později vrací i s rodinou. „Do kasy se tak sypou peníze například na daních," řekl Chemlíček.

Onderka souhlasí. „I v době krize, kdy převažovala snaha šetřit, Brno na svůj sportovní klenot nezapomínalo," dodal primátor.

KOMPLETNÍ ZPRAVODAJSTVÍ K VELKÉ CENĚ MOTOCYKLŮ V BRNĚ ČTETE VE ČTVRTEČNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST