Pokuty za překračování rychlostních limitů v měřeném úseku ve směru z Prahy na Brno řeší právě Šlapanice. „Kvůli umístění koncového zařízení to spadá do naší oblasti," sdělila starostka Šlapanic Michaela Trněná.

Městu ale chybějí úředníci, kteří by přestupky řešili a radnice chce nové lidi teprve najmout. „Zatím analyzujeme situaci. Určitě jich budeme potřebovat přijmout víc než jen jednoho nebo dva," odhadl tajemník šlapanické radnice Milan Vdoleček. Jakmile přijmou potřebné úředníky, chtějí řešit i příliš rychlou jízdu, které se dopustí lidé v červnu.

Úsekové měření
• kamerový systém měřící rychlost funguje zkušebně na úseku D1 Ostrovačice – Kývalka od začátku května
• od začátku června vybírají Rosice pokuty za překročení rychlostních limitů ve směru z Brna na Prahu
• od začátku července mají Šlapanice začít vybírat pokuty v opačném směru
• měřit se bude, dokud neskončí opravy dálnice v tomto úseku, což má být do závěru října

Úsekové měření využívá dvou kamer, které ve sledované části dálnice auta fotí a automaticky vyhodnocují jejich průměrnou rychlost. Pokud řidiči překračují rychlostní limity, systém o tom informuje úřady.

K opatření přikročilo ministerstvo dopravy, aby řidiče přinutilo dodržovat omezení v opravovaném úseku, kde je maximální rychlost snížena na osmdesát kilometrů v hodině. „Z prvních údajů vyplývá, že v měřeném úseku se doprava zklidňuje," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Dopad chce ministerstvo vyhodnotit až po delším čase.

Šlapanice už dřív plánovaly zavést úsekové měření i na území města. „Projekt odsuneme a lidé, které jsme chtěli zapojit, se budou věnovat dálnici," zmínila Trněná.

Zatímco Šlapanice se připojí až v červenci, v Rosicích na Brněnsku se už pokutami zabývají. „Data jsme dostali přes datovou schránku a úředníci je zpracovávají," informoval starosta Jaroslav Světlík. Odhadl, že zatím řešili asi tisíc překročení maximální rychlosti.

Tamní úředníci potvrzují, že řidiči v úseku jezdí klidněji. „S nárůstem práce jsme počítali a můžu jej potvrdit. Nové pracovníky kvůli tomu nepřijímáme," konstatoval vedoucí rosického odboru dopravy Miloš Burian.

Podle ministerstva dopravy drtivá většina řidičů jezdí bezpečně a plynule, bez problémů zúženým opravovaným úsekem projedou. „Osobně mi úsekové měření přijde jako dobrý nápad, protože pak řidiči nebrzdí jen na pár metrech kolem radaru," podotkl motorista Petr Horák.