Signalizační zařízení bylo v pořádku a jasně ukazovalo, že prostor na přejezdu v té chvíli patří vlaku. Jedenašedesátiletý řidič to ignoroval. Ve Strážnici na Hodonínsku na železniční přejezd vjel. Motorový vlak zastavil až 130 metrů za místem srážky. Na zadních sedadlech auta seděly dvě děti. Nehoda se zapsala mezi loňská dramata na železničních přejezdech na jihu Moravy. Těch je letos už teď stejně jako za celý loňský rok.

Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Loni v Jihomoravském kraji zaznamenala na přejezdech deset střetnutí. Nikdo při nich nezemřel a například všichni účastníci nehody ve Strážnici skončili bez zranění. Teď je situace jiná. „Při deseti haváriích na přejezdech v kraji letos zemřelo už sedm lidí. Další čtyři se zranili," vyjmenoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Řidiči riskují

Mluvčí dodal, že drtivou většinu nehod na přejezdech způsobují neukáznění řidiči, cyklisté nebo chodci. „Loni inspekce zaznamenala pět nehod na přejezdech, za které mohl provozovatel dráhy nebo dopravce. Celkově přitom bylo havárií na přejezdech 180," porovnal Drápal.

Podobně se k problematice vyjádřili i zástupci Správy železniční dopravní cesty a policie. „Nepamatuji si nehodu, kdy by se zjistilo, že signalizační zařízení na přejezdu nefungovalo správně. Při haváriích většinou jde o nepozornost nebo nedodržování předpisů, které mají na svědomí řidiči, případně o neukázněnost chodců a cyklistů," podotkl například policejní mluvčí Bohumil Malášek.

I přejezdy, na kterých funguje světelná signalizace, jsou ale někdy místa častých nehod. Například právě ten ve Strážnici na Hodonínsku patří podle statistik Správy železniční dopravní cesty mezi nejhorší. Letos v srpnu tam srážku s vlakem nepřežili dva muži v dodávce. Řadu havárií měl přitom za sebou i přejezd ve Vnorovech na Hodonínsku. Správa železnice tam proto letos nainstalovala signalizaci a výstražné značení, které z boční ulice uvidí i ti řidiči, kteří jedou souběžně s vlakem.Pro zvětšení klikněte.

Horší rozhled, než by bylo u železničního přejezdu třeba, trápil například i některé řidiče, kteří na Břeclavsku mířili z Valtic směrem do Lednice. Šikmo vedená trať ve stoupajícím místě si žádala výraznější zpomalení. Situaci mimo jiné pomohlo odstranění mohutného keře, který zmizel po vyhloubení járku pro odtok vody. „Rozhled je lepší, lidé si to pochvalují," poznamenal valtický starosta Pavel Trojan.

Neukáznění chodci

Na Blanensku jako problematický zase vnímají přejezd nedaleko železniční stanice Rájec-Jestřebí. Lidé na něj totiž často vcházejí i přes výstražná znamení, která upozorňují na blížící se soupravu. „Bojí se, že jim ujede vlak. Může se ale stát, že podcení délku přejezdu, musí totiž přejít několik kolejí za sebou, aby se dostali na druhou stranu. Než koleje přejdou, vlak se velmi rychle přiblíží. Navíc trať vedoucí přes Rájec-Jestřebí je velmi frekventovaná," popsal starosta Rájce-Jestřebí Pavel Perout.

Přejezd přitom podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty není nebezpečný. „Přejezd u železniční stanice v Rájci-Jestřebí je v téměř nejvyšší možné bezpečnostní konfiguraci. Upozorňují na něj značky s reflexními podklady, světelná i zvuková výstraha, závory, zábrany pro chodce proti jejich podlézání, je na něm nainstalovaný i bezpečnostní kamerový systém," vyjmenoval Jakub Ptačinský.

Dodal, že vybavení přejezdu bezpečnostními prvky, jaké jsou v této obci, stojí asi deset milionů korun.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Ptačinský: Za většinu nehod můžou řidiči

Jižní Morava - I sebelepší značení je k ničemu, pokud chodci a řidiči nedodržují základní zákony a pravidla. Na to upozorňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. „Nejvíc nehod je na přejezdech se světelným značením bez závor," říká Ptačinský.

Jak často kontrolujete stav přejezdů?

Provozovatel dráhy podle vyhlášky prohlíží všechny přejezdy jednou ročně. Dál je všechny kvůli rozhodnutí ministerstva dopravy každých pět let kontrolují zástupci policie, vlastníka komunikace a Správy železniční dopravní cesty. Každoročně se také koná takzvaná Krajská přejezdová komise, kde se dohodneme s vlastníky nebo správci komunikací, policií a odborem dopravy Jihomoravského kraje na prioritách při investicích a opravných pracích na železničních přejezdech.

Na kterých přejezdech v kraji jsou nehody nejčastější?

Na přejezdech zabezpečených světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením bez závor, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Za nehody tam ale nemůže způsob zabezpečení, ale intenzita provozu.

Může lepší zabezpečení omezit počet havárií?

Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla. Devětadevadesát procent nehod na přejezdech zaviní řidiči.

Jaké jsou v současnosti trendy při stavění přejezdů?

Jako součást velkých investičních akcí se na hlavních tratích místo přejezdů stavějí mimoúrovňová křížení, která jsou nejbezpečnější. Výstavba bezpečného nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na sto milionů korun.

Díky číslování rychle zastaví vlak

Jižní Morava - Vlak narazil do auta? Na přejezdu je překážka? Stačí uvést číslo přejezdu, a provoz v místě problému se může téměř okamžitě zastavit. Tak už pět let funguje systém číslování přejezdů, který zavedla Správa železniční dopravní cesty.

Železniční přejezdy díky němu mají svá jedinečná čísla. „Jsou napsaná černým písmem na bílé samolepící reflexní fólii. Tu lidé najdou u přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem nebo mechanickým zařízením na rubové straně ramene každého výstražného kříže. A v případě přejezdů se světelným zařízením jsou číslice na rubových stranách světelných skříní," vysvětlil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Dodal, že například přejezdy na dráze patřící státu mají čísla P1 až P9000. „Systém funguje tak, že například řidič auta uvízlého na přejezdu, který chce zastavit provoz, zavolá na některou z tísňových linek jako 112 nebo 150. Operátor pak volajícího navede k tomu, aby mu sdělil číslo přejezdu," vysvětlil Illiaš.

Zástupce integrovaného záchranného systému pak volá podle tabulky výpravčího a sdělí mu požadavek na zastavení železničního provozu. Výpravčí potom podle své tabulky zjistí konkrétní přejezd a traťový úsek a učiní nutná opatření.

VOJTĚCH KUČERÁK

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU