Ohrožení tisícileté tradice vína a kultury pití tohoto nápoje na jihu Moravy. Tak označují vinaři návrh ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha na zákaz reklamy na alkohol, který se dotýká i vína. Zatím je snaha vinařů marná. Zástupci ministerstva s nimi nediskutují.

Prezidenta Svazu vinařů Tibora Nyitraye se především dotkla snaha vylíčit Moravany a Čechy jako národ alkoholiků. „Každý, kdo někdy navštívil jižní Moravu, musí nepoctivost takových tvrzení vidět,“ zdůraznil.

Ministr Vojtěch omezení reklamy na alkohol označuje za součást boje proti alkoholismu. „Je důležité, aby reklama nevzbuzovala dojem, že alkohol má povzbuzující nebo uklidňující účinek a je prostředkem řešení osobních problémů,“ uvedl Vojtěch.

Producent filmových Bobulí Tomáš Vican naopak považuje víno za prostředek boje proti alkoholismu. „Když si dá člověk pohárek dobrého vlašáku, je to lepší, než nějaké antidepresivum. Po pivu lidé nadávají, po kořalce perou, po vínu zpívají. Víno je liturgický nápoj, nedělejme z konzumentů vína alkoholiky,“ řekl muž, který má vinařství v Mikulově.

Omezení reklamy na víno

Jedná se o jeden z kroků v boji proti alkoholismu.

Jihomoravští vinaři návrh považují za ohrožení tradice vína a kultury pití tohoto nápoje.

Návrh obsahuje totální zákaz propagace na internetu.

V televizi povoluje reklamu mezi desátou hodinou večerní a šestou ranní.

Obsahuje také zákaz rozdávání vzorků vína zdarma, což bývá běžné při degustačních akcích.

Podobný pohled má i lékař a vinař Pavel Kosík z Tvrdonic na Břeclavsku. „Vinaři, kteří ke mně chodí, jsou většinou zdraví a dožívají se vysokého věku,“ pousmál se.

Jako nesmysl označil Vojtěchovu snahu ředitel Národního vinařského centra ve Valticích na Břeclavsku Pavel Krška. „Je obecný trend všechno omezovat. Nutit lidem dobro, i když o to nestojí. Stát se chová nesmyslně. Na jednu stranu chce regulovat prodej alkoholu, na druhou snižuje daň na pivo,“ uvedl.

Pití moravského vína podle něj z člověka alkoholika neudělá. „Pokud by zakázali reklamu, situace naopak sklouzne k tomu, že lidé budou kupovat nekvalitní levné víno v akcích v supermarketech. A ne kvalitní víno z Moravy,“ myslí si.

S návrhem ministerstva nesouhlasí ani jihomoravský hejtman Bohumil Šimek. „Pro jižní Moravu je to naprosto nepřijatelné. Víno, jak se ho snaží kraj propagovat a prezentovat, je především esence, symbol, inspirace, lék a hlavně výsledek skvělé práce našich vinohradníků a vinařů,“ prohlásil Šimek.