Bezpečné parkování svého kola za symbolickou pětikorunu využívá i Břeclavan Jakub Neužil. „Jezdím po výletech po celém okrese, a když potřebuju kolo schovat, cyklověž je pro mě dobrá. Mám hodně drahé kolo, některé komponenty jsou vyrobené na zakázku, takže nemůžu riskovat si dát kolo do obyčejného stojanu. Za pět korun na den mít takto zabezpečené kolo je pro mě dobré. Škoda, že to není ve více městech,“ říká nadšený cyklista, který věž využije někdy až třikrát za týden.

Opačný problém mají se svou věží pro kola představitelé Hodonína. „Ve věži momentálně bývá tak kolem patnácti kol, což je dost málo. Možná se lidé bojí složitosti systému a že už kolo nedostanou zpátky. Taky nejspíš v Hodoníně moc na kole nejezdí. Ale uvidíme, ještě je brzo na nějaké závěry, teprve je červen a věž je v provozu od října,“ řekl mluvčí města Josef Horníček.

V Hodoníně dokonce nově vybudovanou cyklověž navrhovali představitelé radniční opozice strhnout. Zdůvodnili to ekonomickými ztrátami jejího provozování. Věž po roce fungování přesto stále stojí.

Radí trpělivost

Podle břeclavského starosty Svatopluka Pěčka je důležitá trpělivost při seznamování lidí se systémem moderního ukládání kol. „I my jsme měli za začátku s věží problémy s nenaplněním kapacity. Ale čas prokázal svoje. Věž začali hojně využívat místní a na začátku června hlavně turisté. Výhoda je zejména blízkost vlakového a autobusového nádraží,“ řekl Pěček Deníku Rovnost.

Cyklověž v Břeclavi má navíc i dohled kamer městské policie. „Co se týče ochrany jízdních kol, je cyklověž rozhodně nejlepší v porovnání se standardními stojany. Za rok provozu jsme neevidovali ani jedno vniknutí do věže nebo pokus ji jakkoliv poškodit,“ informoval zástupce velitele břeclavské městské policie Libor Büchler. Jak dodal, své kolo zpět z uložení v cyklověži obdrží jen majitel lístku a do věže je nemožné se dostat násilným způsobem.