Vyvrácené dlažební kostky a řada nerovností, které způsobují klopýtání. Tak vypadá Masarykova ulice v Brně spojující vlakové nádraží a náměstí Svobody. V ulici v historickém centru je hlavně kvůli projíždějícím autům poničená dlažba. Městští silničáři se v létě pustí do opravy, která se bude týkat také tramvajových kolejí. Souhrnné náklady na opravu jedné z hlavních pěších tepen v centru překročí dvacet milionů korun.

Podle Brňana Lukáše Polického je dlažba v Masarykově nejvíce zničená u náměstí Svobody. „Za její špatný stav viním současnou magistrátní koalici, protože za téměř čtyři roky nezajistila, aby ulice přestala být dálnicí. Pěší zóna není pěší, to vidíme všichni,“ řekl mladý muž.

Kurýr dovážející jídlo na kole.
Stížnosti na kurýry: Aby musela uhýbat žena s kočárkem, je špatně, vadí Brňanům

Projíždějících aut přesto ubylo. Omezení provozu přinesla nová pravidla pro vjezdy do historického centra. Představitelé města je spustili předloni v září. „Množství aut projíždějící Masarykovou se snížilo o asi čtyřicet procent. Zabránili jsme tomu, aby přes ni nebo náměstí Svobody mířila auta i z jiných částí historického centra. I tak tam ale dlažba vlivem provozu trpí,“ připomněl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Opravu rozbité dlažby a tramvajové dráhy provedou dělníci ve dvou etapách. První připadne na letošní léto a zahrne úsek Masarykovy mezi Josefskou a tramvajovou zastávkou Zelný trh. Navazující část k náměstí Svobody se dočká opravy v příštím roce. „Dvě etapy jsme zvolili proto, abychom tam pokud možno co nejméně omezili provoz i pro pěší," podotkla mluvčí městské firmy Brněnské komunikace Vladimíra Navrátilová.

První fáze oprav zahrnující dlažbu i koleje začne zřejmě v červenci. Vyžádá si výluku tramvajové dopravy. Její přesný termín není známý. „Po nezbytně dlouhou dobu pojedou tramvaje linky čtyři odklonem Husovou ulicí a devět přes Rooseveltovu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Historické centrum Brna zatěžují těžkotonážní vozy, které svou váhou ničí dlažbu. Brno chtělo omezit jejich vjezd pomocí zpoplatnění.
Pokračování devastace dlažby v centru Brna: vjezd těžkých aut bude bez poplatku

Za opravu poničené dlažby v Masarykově zaplatí městští silničáři osmnáct milionů korun. Dopravní podnik pro první úsek počítá s náklady ve výši 3,6 milionu.

Další miliony spolkly opravy rozbitých ulic historického centra už v minulých letech. Podobně jako v případě Masarykovy dlažbu v nich poničila projíždějící auta. Jen za předloňský a loňský rok na opravy v nezbytně nutném rozsahu silničáři vynaložili přes osmnáct milionů. Zaměřili se na Zámečnickou, Mozartovu, Kozí, Českou, Masarykovu, Joštovu a Kobližnou ulici a také na náměstí Svobody a Moravské náměstí. Opravili rovněž Běhounskou v úseku mezi náměstím Svobody a Jakubským náměstím.