Správa železniční dopravní cesty nyní prověří technicko-ekonomické řešení investice. „Plníme usnesení vlád z let 2002 a 2015, které již rozhodly o přesunutí brněnského železničního uzlu. Navíc je na tom shoda města Brna a Jihomoravského kraje,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok.

Podle úterního potvrzení vlády však s novým odsunutým nádražím nevznikne severojižní kolejový diametr, který je podle části brněnské koalice zásadní. „Má-li mít výstavba brněnského metra smysl pro odvrácení kolapsu, který Brnu po odsunu nádraží hrozí, muselo by být zprovozněno zároveň s odsunem nádraží. Naopak hrozí stejné desítky let trvající provizorium, jaké Brňané zažívají už od sedmdesátých let, kdy bylo odsunuto z okraje historického centra autobusové nádraží Zvonařka,“ sdělil náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Další náměstek Richard Mrázek nechce situaci dramatizovat. „Stavby nemusí jít paralelně. Svět se neboří, povedeme jednání,“ řekl.
Zvolené řešení podle ministerstva však stavbu diametru do budoucna nevylučuje.

Zvolené řešení podle ministerstva však stavbu diametru do budoucna nevylučuje.

Ilustrační foto.
Hlavní vlakové nádraží? U řeky, rozhodlo ministerstvo. Chybí jen souhlas vlády

Problémem současného nádraží je podle odborníků jeho nedostatečná kapacita a také nemožnost napojit ho na budoucí vysokorychlostní tratě.

K variantě u řeky se Centrální komise Ministerstva dopravy se na konci května přiklonila na základě studií proveditelnosti, názorů odborníků a železničních dopravců, vyjádření zástupců dotčených měst a kraje, Správy železniční dopravní cesty a přihlédla také k jednání řídícího výboru k železničnímu uzlu Brno.

Vizualizace brněnského hlavního vlakového nádraží. Ilustrační foto.
Nádraží u řeky zkříží osobní a nákladní vlaky. Budou si překážet, tvrdí sdružení