Například nákupní centrum Olympia zlevňuje sportovní zboží či elektroniku. Na další slevy láká speciální grafikou Santa Clause ve slunečních brýlích. „V současné době nabízí zhruba třetina obchodů slevy v rozmezí deset až sedmdesát procent," vypočítává manažerka centra Olympia Lucie Nedbalová.

Také Nákupní centrum Královo Pole využívá symboliku Vánoc. Obchod s elektronikou propaguje slevy pomocí hesla S námi Ježíšek vždy ušetří. „Chceme, aby byly předvánoční nákupy pro naše zákazníky co možná nejpříjemnější a nejvýhodnější. Některé značky budou nabízet krátkodobé předvánoční slevy," sdělila zástupkyně Nákupního centra Královo Pole Lenka Mikušová.

V obchodech je na začátku prosince plno především o víkendech. S blížícími se svátky ale zástupci obchodních center očekávají radikální zvýšení tržeb a vypuknutí nákupní horečky. „Tradičně očekáváme největší zájem zákazníků o víkendu před vánočními svátky. Ovšem už nyní je vidět, že se zákazníci začali na blížící se svátky chystat, a zejména s ochlazením v posledních dnech začali nakupovat více. Možná je to tím, že je u nás čeká písečná pláž, exotické nápoje a havajská pohodová atmosféra a chtějí se u nás ohřát," zmínila možný důvod zvýšení zájmu Mikušová.

Vánoce budou v Nákupním centru v Králově poli netradiční. Místo jehličnatého stromu bude vyzdobena vánoční palma. Havajskou atmosféru dokreslí hudba, tanečnice a míchané nápoje.

V Olympii byl velký zájem o nákupy už na podzim. „Významný nárůst zájmu nakupujících zaznamenáváme již od druhé poloviny listopadu," vyzdvihla Nedbalová.

Zástupkyně obou center se shodují na tom, že velké výprodeje čekají na zákazníky až po Vánocích. „Předvánoční slevy budou nabízené průběžně až do Štědrého dne, po tomto termínu budou následovat masivní povánoční výprodeje, jejichž vrchol lze očekávat v průběhu měsíce ledna," upozorňuje Nedbalová.

„Na masivní slevy u většiny značek se mohou zákazníci těšit po Vánocích," doplňuje Mikušová.

Podle ekonoma Michala Kozuba je ale velmi těžké předpovědět, zda předvánoční slevy budou mít v letošním roce úspěch. „V loňském roce zákazníci masivně využívali slev před Vánoci v případě chytrých telefonů nebo plochých televizí. V letošním roce žádný takový předvánoční hit není."

Kozub upozorňuje, že předvánoční slevy budou trendem do budoucna. „V Česku se začíná rozmáhat Black Friday, tedy Černý pátek, který připadá na konec listopadu."

V USA a Kanadě je tradičně považován za začátek předvánoční horečky. Většina velkých řetězců zahajuje období výprodejů za výrazně snížené ceny. „Předvánoční slevy obchodníci využívají především z toho důvodu, aby rozmělnili očekávání zákazníků po slevách. Pokud využijí předvánoční slevy, nebudou už využívat povánoční," uzavírá ekonom.

Na slevy se těší i zákazníci. Zatím ale spíše na ty po Vánocích. „Předvánoční slevy nesleduji ani nevyhledávám. Spíše se těším na ty povánoční, které bývají zpravidla mnohem vyšší než ty před Vánoci," říká třiadvacetiletá studentka Martina Stárková.

Ústřední ředitel České obchodní inspekce (ČOI) Mojmír Bezecný upozorňuje. „Nákupy za akční ceny jsou českým hitem, kterému řada spotřebitelů není schopna odolat. A tak nakupují zboží, které ne vždy potřebují, za často nepříliš výhodné ceny a pomáhají tak prodejcům zbavit se přebytků zboží. Pokud je sleva skutečně výrazná, může zakrývat i některé vady, pro něž by výrobky neměly být spotřebitelům vůbec nabízeny." Dodává, že Česká obchodní inspekce může v případě pochybení obchodníkům udělit velmi vysoké pokuty.

Tradičně se objevují případy, kdy obchodníci nabízeli zlevněné zboží, ale ve skutečnosti žádnou slevu neposkytli. Obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u pokladny pak napočítá původní vyšší cenu.

Každá výše sankce je posuzována individuálně, podle konkrétního případu. V některých případech jsou pokuty tisícové, v jiných případech desetitisícové a můžou dosáhnout i statisíců. Maximální výše pokuty, kterou umožňuje zákon o ochraně spotřebitele České obchodní inspekci uložit, je pět milionů korun.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku uložila ČOI za nedostatky při slevových akcích celkem 209 pokut za více než 4,5 milionu korun. V Jihomoravském a Zlínském kraji zjistili kontroloři pochybení ve čtyřiadvaceti z celkem devětačtyřiceti kontrolovaných podnicích.

Někteří lidé po Vánocích nejdou do center zboží nakupovat, ale vracet. Nespokojení zákazníci mají na vrácení zboží a plné částky právo. „Sleva nedává žádný důvod k neuznání reklamace," říká Gerta Mazalová, předsedkyně sdružení obrany spotřebitelů.

Dodává, že výjimkou jsou případy, kdy je zboží zlevněno kvůli konkrétní vadě. V tom případě ovšem musí být na dokladu vyznačeno, o jakou vadu šlo, a na tuto vadu se pak záruka nevztahuje.

VĚRA SYCHROVÁ