Mnoho zaměstnavatelů ovšem dopravní situaci zná a doklad od svých zaměstnanců nepožadují. „Zpožděnku po nikom nechceme. U nás totiž dojíždějí většinou zaměstnanci administrativy, kteří nemají pevně smluvenou pracovní dobu, takže půlhodina nebo i hodina zpoždění chod firmy neohrozí. Se zneužíváním tohoto přístupu jsme se nesetkali," uvedla za vyškovskou firmu Unilin personální manažerka Andrea Zemánková.

I tři čtvrtě hodiny

S podobným přístupem zaměstnavatele se setkala třeba Gabriela Marečková, která ve Vyškově pracuje a problémy s dojezdem už také zažila. „Je to však dost nepravidelné, často přijedu pozdě jen o pět minut, jindy si počkám třeba tři čtvrtě hodiny. Nabízela jsem vedení, že budu jezdit dřívějším autobusem, nikdo to ale nepovažoval za nutné. Všichni vědí, jak to momentálně na silnicích vypadá a vychází mi vstříc," popsala Marečková.

Téměř nulový zájem potvrzují také čísla, která má k dispozici společnost Kordis zajišťující integrovaný dopravní systém v kraji. „Výdej zpožděnek je celkově malý, naroste většinou během školního roku, kdy si pro ně chodí hlavně školáci. O prázdninách se vydávají opravdu ojediněle, za poslední měsíc evidujeme jednu žádost. Zpoždění ale také ubylo, v některých zúžených úsecích byla zvýšená rychlost. Momentálně je tak ve vyškovském regionu nejproblematičtější cesta na Rousínov," zhodnotil ředitel společnosti Jiří Horský.

Situaci na dálnici podnik po celou dobu monitoruje a trasy autobusů operativně odklání, nejčastěji po staré silnici z Vyškova do Brna, aby byla zpoždění co nejmenší.

Jak takové vydání omluvenky vypadá, popsala pracovnice informací společnosti Tourbus, která na lince Vyškov - Brno autobusovou dopravu provozuje. „Cestující jednoduše zajde za řidičem, který zpožděnku vyjede ze systému. Na lístku je délka zpoždění, ale také čas a datum vystavení," upřesnila.

Dalším dopravcem, u kterého můžou cestující žádat doklad pro pozdní příchod, je First Transport Lines. Evidenci však nevede. „Ve velkém množství zpožděnky nevydáváme, přesná čísla ale neznám. Řidič je dává na požádání, většinou když je zpoždění delší než patnáct minut," vysvětlil ředitel divize autobusové dopravy Jiří Hloch.

Podobné služby nevyužijí třeba ani zaměstnanci slavkovské pobočky společnosti Saab Czech. Vedení případné pozdní příchody řeší jinak. „Pracovní doba je v naší firmě volná, není proto nutné v určitou hodinu hlásit příchod. Fungujeme na principu, aby si každý odpracoval za týden nebo měsíc to, co má, zpoždění proto nijak neřešíme. Z našich 120 pracovníků dojíždí asi třicet procent, problémy zatím nebyly," zhodnotila vedoucí personálního oddělení podniku Veronika Perziková.

Problémy s uzavírkami na dálnici naopak mají v Moravské vzduchotechnice ve Slavkově u Brna, netýká se však zaměstnanců. „Z pětadvaceti pracovníků dojíždí pouze jeden, a to z Vyškova. Pokud vím, jezdí po staré silnici, z tohoto pohledu nás to nijak neomezuje. Naopak řidiči, kteří vozí náklad třeba do Rakouska, už zdržení pociťují znatelně," zmínil majitel společnosti Jan Boubín.

Zájemci můžou požádat o doklad i policii, důvodem je však pouze dopravní nehoda. „Potvrzení vydáváme jen účastníkům dopravní nehody, případně těm, kteří při ní následně pomáhají. Pokud ale někdo uvízne v koloně, omluvenku od nás určitě nedostane," doplnil za jihomoravské policisty mluvčí Pavel Šváb.

ZUZANA RICHTROVÁ