Podle odhadů finančního úřadu se v Jihomoravském kraji mělo zapojit šestnáct tisíc podnikatelů. „K úterku si údaje pro evidenci vyzvedlo 12800 podnikatelů,“ uvedl zástupce jihomoravského ředitele úřadu David Stančík.

Přečtěte si k tématu => Druhá vlna EET v kraji: obchodníci si stěžují, někteří i končí

Brněnský deník Rovnost vám přináší pět tematických mikropříběhů:

Uzenář se evidenci zatím vyhne

Po celé republice přešla 1. března druhá vlna obchodníků na elektronickou evidenci tržeb (EET). Uzenář Roman Šebesta ze stánku na Masarykově ulici v Brně: 'Druhá vlna EET se nás netýká. Prodáváme totiž vlastní produkty. Měli bychom se tedy nejspíš do evidZdroj: DENÍK / Daniel Hrbolka

Roman Šebesta prodává uzeniny a masné výrobky ve venkovním stánku na Masarykově ulici v centru Brna. „Druhá vlna EET se nás netýká. Prodáváme totiž vlastní produkty. Měli bychom se tedy nejspíš do evidence tržeb zapojit až příští rok v rámci třetí vlny,“ řekl Šebesta.

Stěžuje si však na nedostatečnou informovanost a velkou nepřehlednost v jednotlivých fázích evidence tržeb. „Není jasné, do kterého typu prodeje vlastně spadáme. Několik účetních mi nedokázalo poradit, jak se nás evidence bude v dalších letech týkat,“ podotkl uzenář.

Dále mu vadí, že zákon do důsledku nedomýšlí vliv na stánkový prodej.

Trafikant: Nakupující účtenky stejně vyhazují

Evidovat každý prodaný zapalovač, krabičku cigaret, časopis nebo balíček žvýkaček musí od prvního března brněnský trafikant Libor Říkovský. Nejvíce ho na evidenci tržeb trápí zbytečnost tisknutí účtenek. 'Musím koupit papír, platím za inkoust do tiskárny Zdroj: VLP / Rapco Michal

Libor Říkovský provozuje trafiku v Kotlářské ulici. Ve středu 1. března se musel stejně jako další podnikatelé připojit k elektronické evidenci tržeb. Vadí mu účtenky. „Musím na ně koupit papír, další peníze stojí tisk a nakonec je stejně lidé nechtějí a musím je vyhodit do koše,“ postěžoval si podnikatel.

Přečtěte si k tématu => EET? Brňané se účtenkám smějí. Zatím ale vše funguje

Říkovský se bojí, že se nevyhne situacím, kdy by ho inspekce postihla za nevydání účtenky. „Typicky ráno zákazníci spěchají, často nestihnu účet ani vytisknout a už z prodejny pryč. Co když mi za to budou hrozit pokuty?“ ptal se trafikant.

Druhá vlna? Podnikatelé jsou připravenější, říká prodejce pokladen

Po celé republice přešla 1. března druhá vlna obchodníků na elektronickou evidenci tržeb (EET). Prodejce pokladen a příslušenství Jan Indra ze společnosti eetbrno.cz: 'Práce bylo hodně, ještě včera do devíti večer jsem instaloval jednu pokladnu. PřibližněZdroj: DENÍK / Daniel Hrbolka

Prodejem a službami v oblasti zavádění EET pokladen se zabývá Jan Indra ze společnosti eetbrno.cz. Podle něj byla většina malo a velkoobchodníků připravenější ve srovnání s prosincovou první vlnou, která se týkala restauračních a ubytovacích zařízení. „Práce bylo hodně, ještě včera do devíti večer jsem instaloval jednu pokladnu. Přibližně dva týdny bude zvýšený zájem doznívat. Očekávám, že se ještě objeví hodně případů sezónního prodeje na jaře. Například stánkaři, rychlá občerstvení a podobně,“ řekl Indra.

Čekala na poslední chvíli

Po celé republice přešla 1. března druhá vlna obchodníků na elektronickou evidenci tržeb (EET). Jana Nejedlá z galanterie Popleta na Lidické ulici v Brně: 'EET jsem řešila intenzivně ještě minulý týden. Nechala jsem vše na poslední chvíli, ale naštěstí užZdroj: DENÍK / Daniel Hrbolka

Jana Nejedlá z galanterie Popleta začala zařizovat elektronickou evidenci poměrně pozdě. „Řešila jsem to intenzivně ještě minulý týden. Nechala jsem vše na poslední chvíli, ale naštěstí už mám hotovo. Hodně mi to otravuje život,“ uvedla.

Ve zkušením režimu vydává paní Nejedlá účtenky už od pátku minulého týdne. „Zatím jsem nezaznamenala žádné problémy, ani ve středu ráno při ostrém spuštění,“ dodala.

„Pro funkci pokladny je nutné připojení k internetu, který jsem tady předtím neměla. Samotný prodej v obchodě ale tyto změny neovlivní,“ uzavírá Nejedlá.

Účtenky zdržují prodej ovoce a zeleniny

Po celé republice přešla 1. března druhá vlna obchodníků na elektronickou evidenci tržeb (EET). Eva Žáková, prodavačka ovoce a zeleniny na Lidické ulici v Brně: 'Pokladnu máme už od poloviny ledna, zatím funguje dobře. Autentizační údaje máme nahrané od sZdroj: DENÍK / Daniel Hrbolka

Velké zdržení jako hlavní problém elektronické evidence tržeb vidí prodavačka v obchodě s ovocem a zeleninou na Lidické ulici Eva Žáková. „Pokladnu máme už od poloviny ledna, zatím funguje dobře. Autentizační údaje máme nahrané od soboty. Problém je však v čekání na vytištění účtenky. I když někdo udělá jen malý nákup, čeká se půl minuty na lístek. Dnes mi ten proces připadá ještě pomalejší," popsala Žáková.

Nastat mohou také technické problémy například při odesílání jednotlivých tržeb. „Stává se, že některé účtenky vůbec neodejdou. Někteří zákazníci navíc účtenku vůbec nechtějí a pak mi tu zůstávají," řekla prodavačka.

DANIEL HRBOLKA
MICHAL RAPCO