Simplé na pozici nejlepšího podniku nahradilo Koishi specializované na sushi. Její majitel Janko Martinkovič je zároveň i spolumajitelem Lokálu U Caipla, který zvítězil v kategorii pivnice. „Je mi velmi líto, že Simplé končí. Byl to podle mě jeden z nejlepších podniků v Brně," konstatoval.

Zatímco majitelé Simplé se ke konci nechtěli vyjadřovat, Martinkovič důvod odhadl. „V restauraci bylo velmi málo míst. Zisk z pouhých šestnácti židlí pravděpodobně nezvládal pokrýt všechny náklady," myslí si.

Podle něj úspěch restaurace záleží také na přístupu konkrétního majitele. „Místo Simplé by měla zavřít stovka jiných hospod a restaurací. Spousta investorů si chce jen tak založit hospodu nebo kavárnu, i když gastronomii vůbec nerozumí. Člověk musí mít pro obor vášeň, jinak se to dělat nedá," komentoval.

16míst pro hosty měla restaurace Simplé. Podle odborníků to mohlo způsobit její konec.

Prosadit se v centru města mezi mnoha kvalitními podniky je podle zakladatelky cukrárny RAW with love Barbory Tlusté těžké. „Největší riziko je to, že člověk rozběhnutí podniku věnuje spoustu času, energie i peněz a stejně mu nikdo nezaručí, že bude fungovat. Podnik musí být něčím specifický a také nabízet kvalitní jídlo a pití," popsala.

Daní za kvalitní pokrmy jsou ovšem podle Tlusté vyšší náklady. „Používáme pouze kvalitní suroviny, to se samozřejmě musí odrazit na cenách. Lidé nicméně z naší zkušenosti čím dál více přemýšlí nad tím, co jí, a jsou ochotni za jídlo z kvalitních a čerstvých surovin zaplatit," všimla si.

Kvalitní suroviny však podle manažera restaurace Borgo Agnese Radima Klečka nejsou jediný důležitý faktor pro úspěšnost luxusního podniku. „Dostatečná péče musí být znát i v interiéru a servisu. Pokud se zavře restaurace, která má kvalitní nabídku i dobrý servis, nefunguje něco jiného. Může to být marketing i neinformovaný majitel restaurace," řekl.

Vyhráno podle něj mají restaurace se stálým okruhem zákazníků. „Brno je velmi specifické. Nemáme tak silný turistický ruch jako Praha, a tak žijeme většinou ze stálých zákazníků. Ty si musíme hýčkat. Rádi pak navštěvují místo, které už znají a zná je i obsluha," podotknul.

MICHAELA BENEŠOVÁ

RŮŽENA MACHÁLKOVÁ