Řidiče si asi kilometr před parkovištěm vybírá policista na motorce. Pak jim naznačí, aby ho následovali k motorestu. „Na tomto stanovišti jich stihneme za den maximálně několik desítek. Zatím největší prohřešek jsme zjistili u řidiče polského kamionu, který měl špatně upevněný náklad. Teď ho musí pořádně přikurtovat, aby mohl pokračovat, což mu zabere minimálně hodinu," vysvětluje mluvčí brněnské policie Bohumil Malášek.

To už ale najíždí na váhu další kamion se Slovenskou registrační značkou. Převáží dřevěné klády. „Musíme zvážit každý pár kol zvlášť. Když zjistíme méně než deset a půl tuny, je vše v pořádku. U hnací nápravy, tedy té druhé zepředu, tolerujeme až jedenáct a půl tuny," informuje pracovník Centra služeb pro silniční dopravu.

Zrovna kontrolované nákladní auto je v pořádku. V opačném případě by řidič zaplatil až patnáctitisícovou pokutu a dostal tři trestné body. Jeho zaměstnavatel by ve správním řízení mohl navíc dostat až půlmilionovou pokutu.

Rozbité zrcátko? Domluva

Kamion se dřevem má nakonec jen rozbité zpětné zrcátko. To však policisté vyřeší domluvou. „Nevadí mi, že se tady zdržuji. Na policisty na silnicích jsem zvyklý. Jen jsem informoval kolegy, že přijedu trochu později," vypráví slovensky mluvící řidič, který si nepřál zveřejnit jméno.

Policistům v jejich práci pomáhají i hasiči. „Na parkoviště přistavili laboratoř, ve které zkoumají nebezpečný materiál, když auta nějaký převážejí," říká Malášek. Musí hlavně zjistit, jestli obsah odpovídá dokumentům. Zatím kontrolovali jen cisternu s naftou. Ta byla v pořádku.

Jak výsledky kontrol aut policisté zatím nezveřejnili. „Ze zkušenosti víme, že nějakou vadu má asi desetina kontrolovaných kamionů," objasňuje Malášek.

Přiučit se, jak vypadá akce v terénu, přijely také asi dvě desítky studentů expertního inženýrství v dopravě z Vysokého učení technického v Brně. Připravují se na řízení spedičních firem nebo na práci analytiků dopravních nehod. Jedním z nich je i posluchač doktorského studia Jakub Motl. „Je to dobrá zkušenost. Já sám se navíc dívám i jestli kamion nemá nějakou závadu, která by mohla způsobit dopravní nehodu," uvádí Motl.