Momentálně sedí vyučující na motorce za zády žákům. To bude stejné i nyní při většině lekcí, jejich svěřenci si ale musejí otestovat před zkouškou i jízdu bez dozoru. „Silnice ve městě jsou občas jako džungle. Nedivím se, že mají Brňané obavy na ně bez učitele za zády pouštět své patnáctileté děti," řekl majitel brněnské autoškoly Milan Kubiš.

Podle velkopavlovického instruktora Petra Drboly se spousta rodičů začala zajímat, jaká nesou nové podmínky rizika. „Počet lekcí i čas, kdy učitel pustí mladého motorkáře samotného do provozu je individuální. Nedovolili bychom si to, pokud by mu řízení nešlo," prohlásil Drbola.

Brňanka Michaela Benešová absolvovala testy v autoškole před dvěma roky. Přesto ji při prvních jarních projížďkách doprovázel přítel. „Bála bych se jezdit sama, kdybych to neměla dostatečně natrénované. Hodně mladých lidí dělá řidičák na motorku dříve, než na auto a neznají dobře pravidla. Potom snadněji panikaří," řekla Benešová.

Se změnami nesouhlasí ani břeclavský instruktor Milan Sigmund. „Žáci dokážou přehlédnout i tatru v protisměru, když jsou nervózní ze zkoušky. Potom nepomůžou ani pokyny, které jim budu dávat vysílačkou," prohlásil Sigmund. Nevyhovující jsou podle něj také cvičiště, kde by měli žáci trénovat různé vyhýbací manévry nebo otočení v půlkruhu. „Plocha, kterou nám město vyčlenilo, leží vedle dětského hřiště. Máme obavy, aby se nepřihodilo nějaké neštěstí," dodal.

Novelu naopak přivítal například jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek. „Složení testů bude obtížnější, ale uchazečům by se tím mohla zvýšit úroveň. Řidiči budou zvyklí ovládat motorku sami, aniž by jim do toho někdo vstupoval," vysvětlil Čížek.

Někteří majitelé autoškol si navíc už na začátku sezony stěžují na pokles zájemců o výuku jízdy na motocyklech. O třicet procent méně uchazečů, než loni se přihlásilo brněnskému instruktorovi Pavlu Venclovskému. Ten musel, stejně jako v dalších autoškolách v kraji, zdražit kurzy. „Museli jsme zvýšit ceny přibližně o tři tisíce. Po žácích také požaduju úrazové pojištění, protože kdyby se něco stalo, není jasné, kdo za to může," sdělil Venclovský.

Menší zájem o zkoušky potvrdil také majitel další autoškoly Milan Kubiš. „V téhle době jsem míval spoustu přihlášek, zatím ji nepodal nikdo," uvedl Kubiš.

Novela má snížit počet tragických nehod motocyklistů, kterých loni v kraji zemřelo přes osmdesát. Téměř polovinu nehod mají na svědomí řidiči s méně než roční praxí.

MARKÉTA CHUMCHALOVÁ