Prozatím se naštvaní rodiče spojili s Asociací speciálních pedagogů a sepsali připomínky, které odeslali přímo ministryni školství Kateřině Valachové. „Je nás asi tři sta, nejen rodiče postižených," sdělila Kamila Volejníčková, která rodiče zastupuje.

Zároveň má Volejníčková právě na základní škole pro tělesně postižené v ulici Kociánka dvě děti. „Jeden je těžký autista. Musí mít speciální přístup a učitele. Zařazení mezi běžné děti u něj nepřipadá v úvahu. Vadí mu každý hluk, hned se leká. Druhé dítě trpí Crohnovou nemocí. Je to stejné, jako by najednou o vozíčkářích rozhodli, že můžou chodit," zhodnotila.

V Jihomoravském kraji se loni vzdělávalo v osmnácti speciálních školách 2274 dětí ze speciálních škol.

Škole hrozí zánik

Na řešení se sdružením dlouhodobě spolupracuje brněnský advokát Richard Novák. „Jestli se nepodaří do zákona přidat výjimky, žalobu podáme. Pro školy, jako je Kociánka, by podle této novely nebylo místo," upozornil.

Podle něj snaha o integraci dětí povede k diskriminaci a omezí jejich lidská práva i právo na vzdělání. „Postižení se změnou zákona nesrovná. Žalobu podáme koncem tohoto roku, pokud se na mě sdružení obrátí. To ale neznamená, že věc skončí u soudu. Jde hlavně o dohodu. Jsem pro to, aby se děti začleňovaly, ale nedá se to udělat naráz," nastínil advokát.

Ministerstvo chce novelu zavést, aby se postižené děti vyrovnaly ostatním. Na dotaz Rovnosti, zda je stížnost rodičů oprávněná, zástupci státu neodpověděli. „Zabýváme se všemi stížnostmi, žádostmi či otevřenými dopisy. Naši reakci jsme žadatelce zaslali," napsala mluvčí ministerstva Jarmila Balážová.

Rodiče z Kociánky však žádnou reakci nedostali. Čas vymezený zákonnou lhůtou má ministerstvo do pátku.

Dětem v normální výuce nebude dobře ani podle ředitelů základních škol. „Učitelé jim budou vyčítat, že se zpožďují, kvůli nižší inteligenci nebudou některé věci chápat," myslí si ředitel základní školy ve Vedlejší ulici Jan Harmata. Podle jeho zkušeností děti s nižším IQ sice základní školu vychodí, ale s velkými obtížemi.

Ředitel Harmata upozornil, že na dvaatřicet postižených dětí má škola jen tři asistenty. „Dostanou je ale jen ti, kdo mají doporučení od psychologa a stát to pak částečně zaplatí," dodal Harmata.

V novele, kterou plánuje vláda, by podle něj mělo být stoprocentně zaručené, že náklady na asistenty pokryje stát. „I tak ale bude nový systém dražší než současné fungování speciálních škol pro postižené," sdělil Harmata. České školství navíc podle něj na něco takového není připravené.

Proti začleňování dětí do základních škol je i brněnská psycholožka Zuzana Spurná. „Mezi dětmi to způsobí hodně problémů. Je to vůči nim nešetrné zacházení. Jsou zvyklé na chráněný prostor, asistenty, pomůcky, pomalé tempo. Takovou pozornost na normálních školách nemohou čekat. Naopak je potká šikana a posměch. Psychicky to pro ně bude velmi náročné a zbrzdí to i další děti," podotkla Spurná.