Od pondělí jezdí autobusová noční linka 405, která na Mendlově náměstí navazuje na N98, i do Rosic a Zastávky. „Sousední Rosice nás oslovily s nabídkou spolupráce. Po domluvě proto každý den bude autobus o půlnoci vyjíždět také k nám. O víkendech pak ve dvě v noci," uvedl starosta Zastávky Petr Pospíšil. Dodal, že tento rok budou monitorovat, kolik lidí autobus využívá a podle výsledků zváží další placení.

Od čtvrtého dubna se o víkendech podobným autobusem svezou i lidé z Ochozu u Brna. „Doteď poslední spojení z Brna vyjíždělo kolem tři čtvrtě na jedenáct večer ze Staré osady. Před nepracovním dnem přibude v jednu hodinu v noci další autobus," řekla starostka Alena Kovaříková.

Bez příspěvku

Za linku pro tento rok si vesnice připlatí dvanáct tisíc korun ze svého rozpočtu. Zbylých asi třicet tisíc korun si mezi sebe rozdělily obce Březina, Křtiny a Jedovnice na Blanensku, kde linka končí.

Zatímco provoz nočních vlaků podporuje Jihomoravský kraj, který za službu ročně platí tři miliony korun, autobusy dotovat nechce. „Zajišťujeme odjezdy z odpoledních směn do nejdůležitějších směrů. Pozdější odjezdy pak se společností Kordis projednáváme. Náklady na takové spoje ale jako příspěvek za nadstandardní dopravu platí obce do fondu integrovaného dopravního systému," vysvětlila mluvčí kraje Denisa Kapitančiková.

Podle mluvčího Kordisu Květoslava Havlíka si noční spoje obce sjednávají samy celkem často. „Většinou jde o víkendová spojení především kvůli mladším lidem. Motivuje je i bezpečnost mládeže, která se chce o víkendu bavit ve městě a domů se vrací v noci taxi službou nebo složitě hledá ubytování v Brně," poznamenal.

Podle starostky Ochozu u Brna Kovaříkové se právě mladší lidé z vesnice na noční spoj těší nejvíc. „Starší se naopak bojí, že se náctiletí budou vracet podnapilí a ve vsi bude příliš rušno," uvedla.

Noční spojení Brna s obcemi v okolí přibývá především v posledních deseti letech. „Když v roce 2004 vznikl integrovaný dopravní systém, do některých měst už noční spojení jezdila a proto jsme je zachovali. Postupně se přidávaly obce v blízkosti ustálených spojů. Nyní pokrýváme téměř celé Brněnsko," doplnil Havlík. V současnosti podle něj nejsou další obce, které o noční linky zažádaly.

Vhodná spolupráce

Bez víkendových nočních autobusů se zatím musí obejít Velatice na Šlapanicku. „O zřízení linky uvažujeme, ale zatím nevíme, jestli na ni najdeme peníze," řekl starosta Jan Grolich, který vede vesnici se sedmi stovkami obyvatel. O spoluplacení už prý mluvil se starostou sousední obce Mokrá-Horákov.

Noční linku z Brna podle Havlíka chtějí i dál v kraji, třeba některá města na Vyškovsku. „Ačkoliv například Rousínov by podobné spojení zavedl velmi rád, okolní obce nápad příliš nepodpořily a k placení noční linky se přidat nechtějí," vysvětlil.

Zato lidé z Rousínova po spojení touží. „Poslední autobus jede z Brna před jedenáctou, kdyby jezdil ještě jeden kolem půlnoci, určitě by to bylo lepší," poznamenal například Vojtěch Müllner.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ