Muži v oranžových vestách v těchto dnech na silnicích Blanenska obnovují značení přechodů pro chodce. V červnu se silničáři pustí do středových čar a krajnic. Na cestách tak bude bezpečněji. Neviditelná značení totiž mohou být i příčinou dopravní nehody.

Vodorovné dopravní značení silničáři obnovují jednou za dva roky. Pruhy déle nevydrží. „Dává jim zabrat hustý provoz. V zimě barvu rozdírá drť, kterou sypeme silnice. Na solených úsecích takový problém s vydřeným značením nemáme," uvedl vedoucí provozního úseku blanenské správy a údržby silnic Jaroslav Janeček.

Silničáři začali před dvěma týdny pracovat na obnově přechodů pro chodce, které jsou prioritou. „Děláme na všech přechodech ve větších městech. Ty jsou totiž často u škol, kde silnici přecházejí děti. Navíc je můžeme obnovit vlastními silami," přiblížil Janeček.

Přechody pro chodce už září novotou například v Olešnici. „Důležité je zvýraznit přechod před školou, kde bezpečnost dětí hlídá i strážník. Silničáři mají tato problematická místa v pasportu a opravdu je udržují," míní starosta Olešnice Zdeněk Peša. Pracovníci radnice se zase podle něj starají o značení parkovišť. To je nyní v Olešnici také v pořádku.

Bez přechodu

V Kunštátě mají problém s tím, že jim tam důležitý přechod pro chodce chybí úplně. U frekventované silnice první třídy totiž stojí škola a v její blízkosti vede jediný přechod. „O děti se bojíme. Jediný přechod je totiž u pekárny, takže děti, které přijedou z druhé strany od Sebranic, musí projít kus cesty kolem školy, aby se k němu dostaly. Samozřejmě, že většině z nich se nechce zacházet, přecházejí silnici mimo a hrozí, že je srazí auto," popsal situaci ředitel školy Vratislav Sedlák.

Podle něj je potřeba udělat nový přechod u kulturního domu, kde je také autobusová zastávka. Tam právě sebranické děti vystupují a nastupují. Vedení školy už o problému jednalo několikrát s policisty. Je dokonce zpracovaný plán, který nebezpečnou křižovatku řeší, nic se však neděje. „Snažíme se tak děti ochránit sami. Zřídili jsme ve škole třeba kantýnu, aby nepřebíhaly silnici do obchodu," dodal Sedlák. Hlavní silnice protínající Kunštát patří Ředitelství silnic a dálnic. Jihomoravští silničáři ji ve správě nemají.

V červenci hotovo

Po obnově značení přechodů přijde řada na středové čáry a vodicí pruhy na silnicích druhých tříd a některých cestách třetích tříd. „Nyní na tyto práce vybíráme firmu. Značení začneme obnovovat v červnu. Hotové bude v červenci," doplnil silničář Janeček.

Silničáři se letos zaměří na úseky Olešnice – Rozseč, Uhřice – Cetkovice, Brťov – Černá Hora, Kulířov – Kotvrdovice, Lipůvka – Svatá Kateřina či Blansko – Jedovnice. „Plánujeme obnovit ještě průtah Blanskem. U méně frekventovaných silnic je potřeba zasáhnout v úsecích Lenčov – Žďár, Šebetov – Kořenec a Benešov – Okrouhlá," vyjmenoval Janeček.

Špatně viditelného značení si všímají také policisté. I ti silničáře občas urgují. „Za poslední půlrok policisté řešili dost dopravních nehod na křižovatce poblíž Lipovce směrem od vysílače Kojál. Řidiči tam nedávali přednost v jízdě tak, jak měli. V tomto krizovém místě je třeba vyznačit hranice křižovatky a zvýraznit, kdo má dát přednost v jízdě," zmínila jedno z nebezpečných míst policejní mluvčí Iva Šebková.

Ta upozornila, že vodorovné dopravní značení musí být dobře vidět. Sděluje totiž řidičům důležitou informaci. „Dává vědět o tom, že se musí zařadit do jízdního pruhu, že mají řidiči zastavit před přechodem pro chodce nebo že nemají předjíždět v nebezpečném úseku, kde je plná čára," popsala Šebková.