SMS jízdenky
(zakoupené SMS jízdenky od 25. listopadu 2013 do 28. října 2014)
listopad - 7 419 jízdenek
prosinec - 46 680 jízdenek
leden - 57 374 jízdenek
únor - 92 428 jízdenek
březen - 126 235 jízdenek
duben - 141 224 jízdenek
květen - 155 055 jízdenek
červen - 166 099 jízdenek
červenec - 146 937 jízdenek
srpen - 152 876 jízdenek
září - 194 932 jízdenek
říjen - 180 221 jízdenek
Zdroj: DPMB

Od pětadvacátého listopadu, kdy podnik službu spustil, si lidé přes mobil koupili téměř jeden a půl milionu jízdenek. „V současné době z celkového počtu jednorázových jízdenek téměř třináct procent koupí lidé přes mobilní telefon," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Nejvíce SMS jízdenek si cestující koupili letos v září, a to skoro dvě stě tisíc. V tento měsíc za ně lidé utratili přes čtyři a půl milionu korun. Podle Hailichové tržby do konce roku ještě porostou. „Předpokládáme, že letos se budou tržby za SMS jízdenky pohybovat okolo pětačtyřiceti milionů korun," podotkla Hailichová s tím, že roční provoz této služby stojí pět a půl milionu korun. Podle ní navíc SMS jízdenky zčásti můžou i za zvýšení meziročních tržeb za všechny jednorázové jízdenky o deset milionů korun.

Na cestování tramvají s mobilem v ruce si zvykl například Brňan Jan Slavíček. „Tramvají obvykle jezdím jednou či dvakrát týdně, takže dvacetiminutová jízdenka za dvacet korun je pro mě ideální," řekl Slavíček.

Právě dvacetiminutové jízdenky jsou ze všech nabízených nejvyužívanější. „Kupuje si ji asi pětašedesát procent cestujících platících mobilem. Další čtvrtina pak využívá jízdenky na pětasedmdesát minut za devětadvacet korun," dodala Hailichová.

Společně s možností odeslat jednoduchou textovou zprávu můžou lidé využít i levnější nákup přes aplikaci Sejf nebo přes službu Na zavolanou. Ze všech prodaných jízdenek přes mobil si jich přes Sejf kupují ale jen tři procenta cestujících. Službu Na zavolanou nevyužívá ani procento cestujících.

O využití aplikace Sejf nyní uvažují také dopravní podnik ve stotisícové Olomouci, kde lidé s SMS jízdenkami cestují už dva roky. „Počet uživatelů SMS jízdenek neustále roste, koupí si jich asi třicet tisíc měsíčně," sdělil mluvčí olomouckého dopravního podniku Otakar Bačák.

Sejf ale není jediná aplikace, kterou Jihomoravané využívají. Firma Kordis organizující krajský integrovaný dopravní systém provozuje už od dubna vlastní aplikaci Poseidon. V srpnu ji využívalo přes pět set lidí týdně a podle ředitele Kordisu Jiřího Horského jich stále přibývá. „V listopadu navíc plánujeme aktualizaci služby, ve které umožníme například nabíjení kreditu platební kartou a ne jen převodem z účtu," řekl Horský.

TOMÁŠ KREMR