VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští technici 26 500 Kč Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování Pracovníci obsluhy výrobní linky. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 26500 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Obsluha linky provádí balení a značení výrobků, udržuje pořádek dle nastavených standardů, manipuluje se vstupním materiálem, řízení motorového vozíku. Zaměstnanecké benefity: příspěvky na stravování, penzijní připojištění, na dovolenou. Bližší informace o volném místě p. Ondráčková.. Pracoviště: Pfnonwovens czech s.r.o., Přímětická, č.p. 3623, 669 02 Znojmo 2. Informace: Regina Ondráčková, . Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Ostatní specialisté a 6 750 Kč Pracovníci péče o děti, asistenti pedagogů Chůva. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 6750 kč, mzda max. 8400 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: výchova a vzdělávání dětí předškolního věku zaměřená na získávání vědomostí, dovedností, hygienických a sociálních návyků, spolupráce na vzdělávacích aktivitách, a další odpovědnost vyplývající z péče o děti, , , Požadavky:, pedagogické, zdravotnické, sociální práce nebo kurz "Chůva" zakončený závěrečnou zkouškou, praxe vítána, , výše mzdy dle příslušných ustanovení nařízení vlády, kladný vztah k dětem, příjemná a komunikativní osobnost s aktivním přístupem, zaměstnanecké výhody. Pracoviště: Mateřská škola plaveč, 671 32 Plaveč u Znojma. Informace: Květoslava Divišová, . Zdravotnictví - Zdravotnictví Sociální pracovník 14 000 Kč Pracovníci osobní péče ve zdravotní a sociální oblasti Pracovník v sociálních službách-přímá obslužná péče. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 22500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: střední vzdělání zaměřené na sociální činnost, popř. kurz pracovníka v sociálních službách, praxe při aktiviziaci a péče o seniory, empatie, spolehlivost, dobrý zdrav. stav, VŠ do 25.10.2018. Pracoviště: Domov pro seniory skalice, příspěvková organizace, 671 71 Hostěradice. Informace: Kamila Svobodová, +420 515 339 157. Výroba - Výroba Obsluha strojů 17 600 Kč Obsluha pil a jiných zařízení na prvotní zpracování dřeva. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17600 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Okruhy činnosti, Obsluha rozmítací pily, , Požadujeme, Praxe v pilařském oboru výhodou, nikoliv podmínkou, Spolehlivost, samostatnost, aktivní přístup k práci, , Náborový příspěvek 5 000 - 20 000Kč, prémie, stravenky, dodatková dovolená, a další zaměstnanecké výhody…, stravenky, dodatková dovolená, další zaměstnanecké výhody. Pracoviště: Fk dřevěné lišty, spol. s r.o., 671 53 Jevišovice. Informace: Zuzana Koniariková, +420 515 200 941.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Objevili mamutí jatka. Při stavbě obchvatu a k překvapení archeologů

Hustopečská radnice. Ilustrační foto.

Vládnoucí tandem v Hustopečích byl štědrý. Bez radního zůstane ANO

Pardubice rozhodly ve Znojmě už do přestávky

Znojmo – Ambiciózní Pardubice ukázaly ve Znojmě svoji sílu. Utkání 12. kola fotbalové FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY rozhodly už v prvním poločase.

Odborník na cestovní ruch Pavel Růžička: Vinařská turistika je fenomén

Jižní Morava – Místo přeplněných hlavních měst volí turisté čím dál častěji autentičtější prostředí. Takzvaný trend druhých měst se projevuje v zahraničí i České republice. Napomáhá především Brnu, ale i jeho okolí. Na jižní Moravu zájemce nejčastěji táhnou folklór a vinařská turistika, kterou lidé často spojují s výlety na kole. „Moravské vinařské cykloklostezky nabízí dokonalé propojení obou oblíbených aktivit,“ říká odborník na cestovní ruch Pavel Růžička.

Jubilejní park: žabky jsou zpět, přibude Masaryk

Znojmo – Zelené sošky žabek chrlících vodu do opraveného jezírka se brzy vrátí do znojemského Jubilejního parku. Ten právě prochází obnovou, která mu má vrátit původní podobu z roku 1928. Nově přibude busta prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka.

Kraj vypoví smlouvy na autobusy a vysoutěží nové. Kvůli zvýšení mezd řidičů

Jižní Morava – Výpověď všem. Smlouvy na zajištění autobusové dopravy v kraji k prvnímu listopadu skončí. Rozhodli o tom v pátek krajští radní. Mohou za to problémy s financováním dopravy, které zapříčinilo vládní zařízení o zvýšení mezd řidičů. Současné smlouvy totiž neumožňují kraji dopravcům na vyšší mzdy přispět.   

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT