Na nesouhlas místních narazilo vedení města na středeční debatě, která se protáhla až do pozdních hodin. Většina z přítomných se vyslovila proti zavedení nového zónového systému, a to přesto, že má umožnit lépe zaparkovat především lidem u svých domů. „Problém s parkováním jsme nezaznamenali, vždycky nějaké místečko najdeme," argumentovala Bařinová, která žije v ulici Dukelských hrdinů.

Narážela na to, že rezidenční parkovací kartu bude moci v novém sytému využít jen ten, kdo v dané lokalitě bydlí. Nikdo jiný by v rezidenční zóně neměl legálně zaparkovat.

Ceny parkování ve 3 městechBřeclav
hodina parkování v centru: 20,- Kč
roční rezidentní parkovací karta: 400,- Kč
Hodonín
hodina parkování v centru: 10,- Kč
roční rezidenční parkovací karta: 500,- Kč
Znojmo
hodina parkování v centru: 10,- Kč
parkovací karta pro lidi bydlící v centru: 600,- Kč

To by se nelíbilo ani lidem v dalších částech centra Hodonína. „Máme problém s parkováním na náměstí Osvobození, ale ten by vyřešilo to, že by v současnosti zpoplatněné parkoviště v Zámecké ulici bylo opět zadarmo. Nová koncepce naše těžkosti vůbec neřeší," řekla například Radana Stahalová.

Spíše než pro zpoplatnění některých ulic v centru tak většina ze stovky účastníků středeční veřejné debaty byla pro zrušení některých stávajících parkovacích automatů. A to zejména tam, kde jsou parkoviště málo využívaná. „Pokud místní nebudou souhlasit se zavedením placeného parkování v okolí svého bydliště, tak tam nebude," ujistil hodonínský místostarosta Vítězslav Krabička s tím, že novou koncepci chtějí v zastupitelstvu schválit do konce června.

Vypracování odborné studie zadali radní města loni. Podle ní má centrum Hodonína k dispozici dva tisíce parkovacích míst a dvacet procent je už teď zpoplatněných. Do městského rozpočtu díky tomu přitečou ročně tři miliony korun. „Chybí tady ale asi dalších čtyři sta padesát stání. Navíc se počet aut zvyšuje," řekla autorka studie Barbora Baladová ze společnosti City Parking Group. Ta se starala deset let i o systém parkování v nedaleké Břeclavi. Od roku 2015 jej ale převzala tamní městská policie.

Nový systém připravují také ve druhém nejlidnatějším městě Břeclavska Mikulově. Dopravu tam komplikují především turisté, kteří se snaží autem dostat až do centra. „Nyní finišujeme s územním plánem. Ten potřebujeme, abychom mohli naplánovat parkovací místa v okolí centra v dostupnosti asi pěti set metrů a od toho se teprve budou odvíjet další kroky," řekl mikulovský starosta Rostislav Koštial s tím, že plánovací dokument by měl být schválený do roka a půl. Se vznikem rezidentních zón město zatím nepočítá.

Odbornou studii zadalo před dvěma lety i vedení Znojma a na jejím základě připravuje novou koncepci parkování. „Cílem bude navržení opatření, která zamezí tranzitní dopravě městskou památkovou rezervací a celkově zklidní centrum. Zároveň má zajistit dostatek parkovacích míst pro krátkodobé stání, pro dlouhodobé stání bydlících i pro podnikající, kteří své auto potřebují přímo ke svému podnikání," přiblížila mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková.