Dokazují to i čísla krajských policistů ze dvou dálničních oddělení. Policisté z chrlického oddělení napočítali přes léto 122 nehod oproti loňským čtyřem ve stejném období. V Podivíně na Břeclavsku zaznamenali dvojnásobný nárůst nehod v létě na svém úseku dálnice D2. „Každá oprava silnic zvyšuje riziko nehod," vysvětlil jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Kraj letos začal opravovat jak hlavní tahy, tak okrajové trasy. Prakticky pak není možnost objížďky, což zvyšuje agresivitu a nervozitu řidičů. „Ti se pak chtějí za každou cenu někam vecpat, dostat se o jedno auto vpřed za extrémního rizika srážky. Nevyplácí se to," varoval Čížek.

Navíc lidé zkoušejí, kam až mohou v ignorování značek dojít. „Domnívají se, že je nekontroluje policie, takže to zkouší. Tak to jde do doby, než se něco stane," řekla brněnská dopravní psycholožka Dominika Motyková.

Řidiči pak řeší situaci často na poslední chvíli. „Jedou třeba rychlostí přes sto třicet a při omezení na osmdesát nedobrzdí," popsal častou situaci mluvčí brněnských policistů Pavel Šváb.

Lidé si ale stěžují, že je si-tuace často nesnesitelná. „Někdy nemohu vyjet dřív, protože mi to čas nedovolí. Když pak trčím v zácpě, musím se uklidňovat aspoň dobrou hudbou," uvedl jeden z řidičů Dan Šebesta.

Pevné nervy a odreagování doporučil řidičům také Čížek. „Cedule s nápisem Musíme to opravit vidím jako bezúčelné. Mohli bychom být kreativnější a využít těchto ploch k pobavení řidičů, kteří se v kolonách nudí a zuří," navrhoval Čížek. Ve špatném označení úseků problém nevidí, řidiči prý na chyby včas upozorní sami.

Dopravní psycholožka Motyková si myslí, že by mohla pomoct negativní reklama. „Funguje například v Německu. Jde o poutače s fotkami z nehod. Lidé si pak uvědomí, že jde na silnici o život," řekla Motyková s tím, že nejúčinnější prevence je častější kontrola policistů. Ředitelství silnic a dálnic však zatím podle jejich mluvčí Niny Ledvinové změnu poutačů neplánuje.

KAROLÍNA PEŘESTÁ