„V první polovině roku zemřelo na kolejích třináct chodců při devatenácti nehodách. Dalších šest lidí se při přecházení trati zranilo," informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.Nejrizikovější místo je podle něj asi půldruhého kilometru dlouhý úsek na železniční trati mezi Blanskem a Rájcem-Jestřebím. „Letos tam zemřeli už tři lidé. Jednu z událostí jsme vyšetřovali jako sebevraždu. V případě ostatních ještě není případ uzavřený," podotkl Drápal.

Naposled tam zemřel muž na konci června. „Dotyčný údajně vstoupil přímo před rozjetý vlak a strojvedoucí už srážce nedokázal zabránit. Neštěstí se stalo v noci. Je možné, že dotyčný přijíždějící vlak přehlédl," konstatovala po havárii mluvčí blanenské policie Iva Šebková.

Podle blanenského výpravčího Marka Říhy jde o rovný úsek podél trati, kde vlaky jezdí poměrně rychle. „Lidé, kteří bydlí v blízkých obcích, navíc často podél kolejí chodí ze zastávky v Blansku domů. Mají tam vyšlapané cesty," vysvětlil výpravčí.

Na lidi, kteří chodí blízko kolejí, kde se to nesmí, se často soustředí policisté při preventivních akcích. „Za přecházení mimo povolená místa můžeme uložit až tisíc korun pokuty. Drážní inspekce může trestat ještě vyšším postihem," uvedl mluvčí brněnské policie Pavel Šváb.

Při srážce s vlakem člověk téměř vždy zemře. „Na vlaku vznikne škoda málokdy. Horší je to s psychikou strojvedoucího, který nehodu často vidí, ale už jí nestihne zabránit. Pohled do očí sebevraha je prý to nejhorší, co člověka může potkat," tvrdí mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Dodala, že jsou i strojvedoucí, kteří podobnou nehodu zažili několikrát. „Po srážce už dál neslouží a dostanou volno, aby se s událostí vyrovnali. Nabízíme jim i pomoc psychologa," objasnila.

Nejvážnější nehoda na železnici v Jihomoravském kraji je za poslední půlrok podle Drážní inspekce srážka vlaku s nákladním autem ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku ze začátku března. Při nárazu vlak vykolejil. „Ke srážce došlo na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor. Při nehodě nikdo nezemřel, ale pět lidí skončilo v nemocnici. Šlo o tři cestující vlaku, strojvedoucího a řidiče náklaďáku," sdělil Drápal.

Srážku pravděpodobně způsobil řidič nákladního auta, protože světla v době nehody fungovala. „Při nehodě vznikla škoda za téměř dva miliony," prohlásil Drápal.

V první polovině letošního roku havaroval vlak na přejezdu pětkrát. Je to o dvě nehody víc, než za stejné období loňska. Ale o pět méně, než v roce 2010. Poprvé po několika letech při srážkách nikdo nezemřel. Zranilo se šest lidí.

Nejčastější příčiny nehod na přejezdech jsou podle policie nerespektování světelného znamení, přílišná rychlost, kterou řidiči přes koleje přejíždějí, nebo ignorování povinnosti zastavit před nechráněným přejezdem. „Kvůli tomu se nestihnou pořádně rozhlédnout, než na trať vjedou," upozornil Šváb.

nehody na trati

střet vlaku s chodcem (první polovina roku)

        počet mrtví ranění

2010 16 12 5

2011 15 12 3

2012 19 13 6

srážka na přejezdu (první polovina roku)

        počet mrtví ranění

2010 10 3 8

2011 3 1 1

2012 5 O 6

zdroj: Drážní inspekce