Čtyři sta Letovických podepsalo před několika měsíci petici proti stavbě bioplynové stanice. Ta v nich budí vášně dál. Nyní lidé poslali otevřený dopis starostovi města. Ničíte životní prostředí, vzkazují v něm. „Na náměstí se staví za velké peníze schody do nebe, ale pošlete turisty sem, k nám, ať se kouknou na naše krásné a do přírody zapadající plechové věže. Ať se k nám přijdou nadechnout smradu z kejdy, hnoje, siláže, zvířeného prachu a spálené nafty z traktorů a ze stoletých trambusů Ledeka,“ píše jeden z Třebětínských Josef Rozsýval.

Lidé z Třebětína upozorňují i na to, že vedení Ledeka, které chce bioplynku stavět, porušuje slib. Při územním řízení totiž tvrdilo, že od prvního března povede těžká auta s nákladem do areálu horní cestou, aby nejezdila kolem domů. To se nestalo.

„Nevěříme Ledeku, že slib splní. Vždyť porušují dohodu už teď. Kamionů projíždí Třebětínem mnohem víc než dřív. Domníváme se, že vozí materiál na stavbu bioplynky. Čekali jsme celý první březnový týden, zda Ledeko těžkou dopravu zastaví. Když se tak nestalo, nezbylo nám nic jiného, než se proti územnímu řízení odvolat. Odvolání jsme poslali na krajský úřad do Brna až sedmého března,“ popsal Karel Novák s tím, že z nákladních aut odpadává na cesty bláto a zbytky hnoje, v ulicích se víří prach a je tam hluk. „Nemůžeme doma větrat. Navíc Ledeko se chová jako by už mělo bioplynku povolenou, s úpravami horní cesty přitom ještě nezačalo,“ upozornil.

Příslib, který měl platit už od začátku března, si Třebětínští pojistili podpisem. To ale nestačí. „Vypracovali jsme s právníkem dohodu, kterou vedení Ledeka podepsalo. Pokud ale tento papír nebude součástí územního řízení, stavebního povolení, kolaudace a tak dále, nic neznamená. Usilovali jsme o to, aby jejich součástí byl, městský úřad to však odmítl,“ dodal Novák.

Dohoda neplatí

Příjezd aut k bioplynové stanici nebyl původně vyřešený ani podle starosty Letovic Vladimíra Stejskala. To se však podle něj změnilo. „Ledeko se nakonec s lidmi dohodlo, že povede dopravu horní cestou. I přesto se lidé odvolali proti územnímu řízení. Na to, aby do něj zařadili příslib, bylo pozdě. Sepsali jej až po skončení jednání. Mohli jej ale přiložit později ke stavebnímu povolení,“ vysvětlil Stejskal.

Ten bydlí od plánované bioplynové stanice dvě stě metrů. Třebětín je nyní podle něj rozdělený na dva tábory. Někteří lidé jsou pro bioplynku, jiní proti. „Odpůrci by se ale měli obrátit spíš na Ledeko. Město bioplynovou stanici nestaví,“ dodal starosta.

Ledeko neposílá kamiony zastavěnou částí Třebětínským na truc. To tvrdí ředitel Vladimír Dražil. „Dohodli jsme se s lidmi, že pokud jim podepíši dohodu, neodvolají se proti územnímu řízení. Když tak udělali, dohoda tedy přestala platit. Přesto chceme nákladní auta vést horní cestou. Už jsme tam ořezali keře, připravili dopravní značení a v dubnu začneme silnici vyspravovat,“ uvedl Dražil s tím, že bez bioplynky se firmě nevyplatí, aby si každé auto zajíždělo přes kilometr horní cestou.