Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vláda: Přestavba uzlu v Brně je klíčová i pro Evropu

Brno – Nové nádraží v Brně nepotřebují jenom lidé z města a bezprostředního okolí, ale také celá Česká republika. A prospěje i transevropské dopravě. To je jeden ze závěrů české Dopravní politiky.

1.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dokument nastiňující rozvoj dopravy mezi roky 2014 a 2020 schválila vláda a pro Brno má několik doporučení. „Schválením začala dopravní politika platit. Do parlamentu jít nemusí," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dopravní politiku přirovnal k jízdnímu řádu. „Je sestavená na základě objektivních kritérií. Poslouží tak jako základ činnosti dalších vlád a ministrů dopravy bez ohledu na politickou situaci. Měli by se jí řídit," poznamenal Novák.

Stávající problémy brněnského železničního uzlu zmiňuje dokument několikrát. Vadí jak krajské dopravě tak celostátní. Na rozdíl od jiných měst však nestanovuje termín jeho přestavby na rok 2018, nýbrž odkazuje na samostatnou strategii.

I tak to představitelé města berou jako vítězství. „Potřebu modernizace uzlu jsme do politiky prosadili našimi připomínkami. Je nám jasné, že její přítomnost v tak strategickém dokumentu je nutný předpoklad k získání peněz. Znamená to, že k nim není cesta uzavřená," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian.

Podle mluvčího Nováka je pro přestavbu uzlu a stavbu nového nádraží klíčové, aby bylo pevně ukotvené v novém územním plánu. „Zatím pracujeme se dvěma verzemi jeho polohy. V centru a odsunuté na jih," řekl.

Přesto stát počítá s tím, že na přestavbu uzlu začne první peníze posílat v roce 2015.

Modernizace trati

Náměstek Kotzian zdůraznil, že se Brnu podařilo prosadit do státní politiky prakticky vše. „Kladli jsme důraz na železniční uzel, velký městský okruh, dálniční spojení s Vídní a modernizaci trati do Přerova," poznamenal.

Prozatím jednokolejnou trať do Přerova, především úsek z Brna do Vyškova studie spolu se spojením do Znojma jmenuje jako velké problémy kraje. A stejný postoj má i společnost Kordis, zajišťující krajskou dopravu. „Každý den jedou mezi Brnem a Vyškovem čtyři tisíce lidí. Ve špičce tak vyjíždí autobusy každých deset minut," upozornil ředitel společnosti.

Problému si všiml i Kamil Šimek. „Do Rousínova jede jeden vlak za den, přestože skrz něj vede trať. Takže cestovat tam musíme méně pohodlnými a pomalejšími autobusy," podotkl.

Podle ředitele Kordisu Horského naopak u trati do Znojma takový problém není především kvůli malému počtu cestujících.

Přesto ministerstvo hodlá zrychlit nejen klíčové spojení na Přerov, ale také do Znojma. „Chceme zvětšit propustnost trati a zmodernizovat ji. Ale patří až do rozšiřující sítě tratí, které se budou stavět po roce 2030," poznamenal mluvčí Novák.

Podle schválené politiky se bude také intenzivně pracovat na další úplně nově železniční trati mezi Brnem a Prahou. Vlaky po ní v roce 2030 pojedou rychlostí 230 kilometrů v hodině a trasu mezi největšími městy zvládnou za hodinu.

Významnou úlohu má mít podle schválené politiky železnice také v letecké dopravě. Pro rychlejší propojení tuřanského letiště s centrem města navrhuje jeho napojení právě na vlak. „I to byla jedna z našich připomínek," poznamenal náměstek Kotzian.

Autor: Petr Jeřábek

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO
7

Vnuk Alfonse Muchy neuspěl s odvoláním. Epopej patří Praze

Ilustrační foto

Teplý říjen na jihu Moravy. Na třech místech padnul více než padesátiletý rekord

Na Žižkov dřív. Nesmíme zápas prostát v koloně, hlásí Znojmo

Znojmo – Zatímco znojemští fanoušci, kteří pořádají výjezd, si v neděli ráno hodně zkrátí spánek, fotbalisté Znojma zamíří k duelu dvanáctého kola Fortuna národní ligy na Žižkově s předstihem o den dřív. Tradiční výkop na stadionu Viktorie čtvrt hodiny po desáté dopoledne je totiž pro přesun až od rakouských hranic rizikový. „Kolikrát nevíte, jestli do Prahy vůbec dojedete. Jedeme předem, což je jistota, že zápas neprostojíme v koloně na dálnici,“ zmínil znojemský obránce David Helísek.

AKTUALIZOVÁNO

Ovoce balí do plastů a ničí tím přírodu, diví se rodiče nad zdravými svačinami

Jižní Morava – Když Jana Hamšíková z Břeclavi před pár dny zahlédla na internetu snímek zachycující ovoce zabalené v plastu, zarazilo ji to. A nebyla sama. Příspěvek na sociální síti týkající se celostátního projektu Ovoce a zelenina do škol rozproudil debatu, zda zdravé svačiny pro děti nepředstavují zbytečnou ekologickou zátěž. 

Otrava metanolem: kauza se znovu vrací k soudu v Hodoníně

Brno – Už dvakrát odcházeli čtyři obžalovaní v metanolové kauze od Okresního soudu v Hodoníně jako nevinní. Krajský soud v Brně ve čtvrtek rozhodl, že se tam vrátí i po třetí. „Věc se vrací soudu prvního stupně,“ potvrdil předseda senátu Adam Kafka. 

Mladé holky skvěle zapadly. Už potřebujeme jen vylepšit souhru, hlásí kapitánka

Znojmo /ROZHOVOR/ – Kapitánka na nahrávce. Řeč není o žádné válečné situaci, ale o osmnáctileté volejbalové juniorce VK Pegas Znojmo-Přímětice Anně Leischnerové, která vede jako kapitánka znojemské hráčky v letošní sezoně první ligy juniorek. Spolu se svými spoluhráčkami v aktuální sezoně posbíraly prozatím čtyři body ze čtyř zápasů a patří jim střed tabulky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení